میزان آب مورد نیاز بدن با توجه به وزن

اگر به اندازه کافی آب ننوشیم، عملکرد و راندمان بدن و اعضای بدن‌مان با چالشی جدی مواجه خواهد شد. اما چرا آب برای سلامتی و کارکرد اعضای بدن‌مان آنقدر مهم است؟ ۸۶ درصد کبد، ۸۳ درصد خون، ۸۳ درصد کلیه‌ها، ۹۴ درصد لنف و بطور کلی ۶۰ درصد وزن‌بدن از آب تشکیل شده است؛ این اعداد به خوبی نشان می‌دهند که چرا باید به میزان آب مورد نیاز بدن توجه جدی داشته باشیم.

اما همیشه فرمول ۸ لیوان در روز برای همه تجویز می‌شود. آیا واقعا همه به یک اندازه به آب نیاز داریم؟ میزان آب مورد نیاز بدن با توجه به وزن و سن تفاوت دارد؟ در این مقاله همراه ما باشید که این سوالات را بطور کامل تشریح کنیم.

میزان آب مورد نیاز بدن به چه عواملی بستگی دارد؟

بدون آب یک هفته بیشتر دوام نمی‌آوریم. اما در طول روز به چقدر آب نیاز داریم؟ از فاکتور‌های مهم برای محاسبه میزان آب مورد نیاز بدن می‌توان به، سن، جنس، موقعیت‌جغرافیایی، فصلی که در آن قرار داریم، نوع و میزان فعالیت، بیماری و ده‌ها عامل دیگر اشاره کرد.

میزان آب مورد نیاز هر کدام از ما مقادیر متفاوتی است. در ادامه با توجه به وزن، سن و میزان فعالیتی که داریم  طبق فرمولی مشخص به شما خواهیم گفت که در طول روز به چقدر آب نیاز دارید.

۱٫      محاسبه میزان آب مورد نیاز بدن با توجه به وزن

برای محاسبه میزان آب مورد نیاز بدن با توجه به وزن مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. قبل از هر چیزی وزن خود را از کیلو به پوند تبدیل کنید. مثلا ۶۰ کیلو معادل ۱۳۲ پوند می‌شود.
  2. عدد پوند وزن خود را به ۲٫۲ تقسیم کنید. در اینجا ۱۳۲ را باید بر ۲٫۲ تقسیم کنیم که نتیجه ۶۰ می‌شود.
  3. عدد حاصل شده را در سن خود ضرب کنید. در اینجا بطور مثال سن را ۳۰ فرض می‌کنیم. ۶۰ ضربدر ۳۰ نتیجه ۱۸۰۰ می‌شود.
  4. حالا عدد به دست آمده را باید به عدد ۲۸٫۳ تقسیم کنیم. در اینجا ۱۸۰۰ تقسیم بر ۲۸٫۳ می‌شود ۶/۶۶؛ این عدد میزان آب مورد نیاز بدن به اونس هست.
  5. عدد حاصل شده را به عدد ۸ تقسیم کنید. در اینجا ۶/۶۶ را باید تقسیم بر ۸ کنیم تا که می‌شود ۳۵/۸؛ یعنی در طول روز اگر ما ۳۰ سال سن و ۶۰ کیلو وزن داشته باشیم باید ۳۵/۸ لیوان آب بنوشیم.

با خرید آب معدنی ۲ لیتری آب مورد نیاز روزانه بدن فردی را که در مثال بالا فرض کردیم، تامین می‌شود.

۲٫      محاسبه میزان آب مورد نیاز بدن باتوجه به سطح فعالیت

باتوجه به اینکه در حین ورزش به دلیل تعریق و تنفس شدید آب بیشتری از بدن دفع می‌شود، لازم است که آب بیشتری بنوشیم. چنانچه ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی دارید باید ۳۵۰ میلی لیتر به مقدار آبی که در فرمول بالا به دست آوردیم اضافه کنید. آب انرژی بدن را افزایش می‌دهد و به دفع مواد‌سمی از بدن کمک می‌کند. با خرید گالن آب ۱۰ لیتری مصرف ۵ روز خود را در هفته تامین کنید.

۳٫      محاسبه میزان آب مورد نیاز بدن با توجه به سن

طبق بررسی‌های انجام شده، نوزاد ۱ ساله به یک لیوان آب نیاز دارد. هر سال که نوزاد بزرگ می‌شود باید ۱ لیوان بیشتر آب بنوشد؛ بطور مثال کودک ۳ ساله به ۳ لیوان، ۴ ساله به ۴ لیوان و کودکانی که ۹ سال به بالا دارد، بطور میانگین به ۸ لیوان آب برای تامین آب مورد نیاز بدن خود نیاز دارند. اما این محاسبه دقیق نیست و هر فرد به میزان آب متفاوتی نیاز خواهد داشت.

بدن چگونه آب از دست می‌دهد؟

بدن انسان مرتب در حال از دست دادن آب است؛ بطور مثال ما از طریق تعریق، مدفوع، ادرار، تنفس و ده‌ها چیز دیگر در حال از دست دادن آب هستیم. آب بدن ما اگر به موقع تامین نشود، بدن دچار کم‌آبی شده و کارکرد درست بدن‌مان با اختلالات جدی‌ای همراه خواهد شد.

آب معدنی علاوه بر اینکه سالم است، همه جا در دسترس است. قیمت آب معدنی کوچک هم بسیار به‌صرفه است؛ و به راحتی در هر زمانی احساس تشنگی کردید می‌توانید آب مور نیاز بدن خود را تامین کنید.

۵ نکته مهم برای تامین بهتر روزانه آب بدن

نوشیدن ۵۰۰ میلی لیتر آب می‌تواند راندمان بدن را تا ۳۰ درصد افزایش دهد؛ چنانچه تمایل شدیدی به نوشیدن آب دارید حتما بررسی کنید که دیابت یا قند خون نداشته باشید. درصورتی‌که با بیماری خاصی مواجه نباشید، مصرف آب بیشتر از نیاز بدن اختلالی در عملکرد اعضای بدن را بوجود نمی‌آورد. .

پیشنهاد می‌کنیم که به ۵ نکته‌ی زیر در خصوص تامین آب بدن توجه کنید:

  1. اگر تمایلی به نوشیدن آب ندارید، ممکن است آب‌مصرفی شما میکروبی شده باشد، با خرید آب معدنی لاکچری علاوه بر دسترسی به آب سالم، آب مورد نیاز بدن خود را نیز تامین می‌کنید.
  2. برای اینکه بتوانید میزان آب مورد نیاز بدن خود را تامین کنید، آب را با انواع میوه‌ها یا زعفران، ریحان، نعنا، خیار، سیب و … طعم‌دار کنید.
  3. خنک بنوشید. نوشیدن آب خنک علاوه بر اینکه تمایل به نوشیدن آب را افزایش می‌دهد، متابولیسم بدن را افزایش، و بدن کالری بیشتری می‌سوزاند.
  4. برای نوشیدن آب برنامه‌ریزی کنید. اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارد که در زمان‌های مشخصی نوشیدن آب را به شما یادآوری می‌کنند.
  5. بیشتر ورزش کنید؛ تا هم تمایلی به نوشیدن بیشتر آب داشته باشید هم کالری بیشتری بسوزانید.

آیا واقعا باید روزانه هشت لیوان آب بنوشیم؟

مطالعات زیادی نشان داده که بزرگسالان برای تامین روزانه آب بدن خود باید بطور میانگین ۸ لیوان آب بنوشند. اما میزان آب مورد نیاز بدن برای همه میزان مشخصی نیست. در واقع اگر به دیابت یا قند خون یا بیماری خاصی دچار نیستید، بدن شما ممکن است به دلیل تعریق و تنفس و از دست دادن آب بسته نوع و میزان فعالیت و محیط جغرافیایی که در آن قرار دارید به میزان آب بیشتری نیاز داشته باشد.

آیا نوشیدن آب به مقدار کافی از بیماری جلوگیری می‌کند؟

با نوشیدن ۸ لیوان آب در طول روز از انواع بیماری‌ها از جمله ییوست، آکنه، خشکی‌پوست، عفونت مثانه و مجاری‌ادراری پیشگیری می‌کنید. چنانچه آب سالم بنوشید از سنگ کلیه نیز جلوگیری می‌کنید. لازم به ذکر است که نوشیدن آبی که املاح زیاد و خارج از حد استاندارد دارد، در طولانی‌مدت منجر به سنگ کلیه خواهد شد.

اگر میزان آب مورد نیاز بدن تامین نشود چه می‌شود؟

کم‌آبی تاثیرات زیان باری را به دنبال دارد. چنانچه آب کمتری بنوشیم راندمان ذهنی و فیزیکی به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. کم‌آبی تا آنجا مهم است که طبق مطالعات انجام شده چنانچه به اندازه ۱ تا ۳ درصد وزن بدن آب از دست بدهید، کاهش عملکرد ذهنی و فیزیکی را در پی خواهید داشت و سطح استقامت بدن نیز با کاهش شدیدی روبرو خواهد بود.

کم‌آبی باعث کاهش سردرد و سرگیجه‌ها روزمره می‌شود و الکترولیت‌های بدن از جمله سدیم و پتاسیم را به خوبی تنظیم می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص عوارض کم آبی پیشنهاد می‌کنیم که مقاله سردرد ناشی از کم آبی را مطالعه کنید.

شما از چه روشی میزان آب مورد نیاز خود را محاسبه می‌کنید؟

در این مقاله بطور کامل میزان آب مورد نیاز بدن با توجه به وزن، سطح فعالیت و سن را بررسی کردیم. با این حال بسته به اینکه در کدام فصل حضور دارید، دمای هوا، میزان فعالیت و بسیاری از عوامل دیگر، میزان آب مورد نیاز بدن شما متفاوت خواهد بود. اما بطور میانگین بدن بزرگسالان به ۸ لیوان یعنی به ۲ لیتر آب سالم نیاز دارد.

چنانچه بدن با کم‌آبی روبرو شود، بدن ممکن است تب و راندمان فیزیکی و ذهنی کاهش پیدا کند. کم‌آبی می‌تواند پوست را با ترک و انواع عفونت‌های گوارشی و بیماری‌ها روبرو کند؛ به همین دلیل توجه جدی به تامین آب آشامیدنی سالم بسیار مهم و ضروری است.

شما از چه روشی میزان آب مورد نیاز خود را محاسبه می‌کنید؟ در صورت تمایل در بخش کامنت‌ها تجربیات و نظرات خود را با ما و دیگر مخاطبان وبلاگ سورپرایز به اشتراک بگذارید.