وظایف آب در بدن ما چیست؟

مقالات
1397.02.26
بيش از 60 درصد وزن بدن و 70 درصد عضلات انسان از آب تشکيل شده است. آب در خون، ريه […]

بيش از 60 درصد وزن بدن و 70 درصد عضلات انسان از آب تشکيل شده است. آب در خون، ريه ها و مغز وجود دارد. میزان زیاد آب در بدن ما، دلایل بسیار مهمی دارد که ارتباط مستقیمی با سلامتی و حتی زنده بودن ما، پیدا می کند. بدون شک همه ی ما از کودکی با اهمیت مصرف آب کافی و لزوم آن برای سلامت آشنا شده ایم اما معمولا دلایل این موضوع آنقدرها برایمان پررنگ و روزمره نیستند که نوشیدن آب سالم و کافی را در طول روز فراموش نکنیم. چند مورد از مهمترین وظایف آب و دلایل اهمیت آن برای سلامت بدن را با هم مرور می کنیم.

 

اهمیت آب برای ارگان های داخلی بدن

 

اصلی ترین وظایف آب در بدن

پژوهشگران، خنک نگهداشتن بدن را یکی از علتهای وجود حجم بالای آب در بدن انسان می دانند. فعالیت های شیمیائی که در همه اعضای بدن ما انجام می گیرد و گرمایی که در اثر فعالیت ماهیچه ها ایجاد می گردد، حرارتی را تولید می کنند که توانائی سوزاندن ما را دارد. ولی به وسیله ی آبی که در اطراف بافتها وجود دارد، این حرارت اضافی از بین می رود.

آب، یک ضربه گیر قدرتمند

یکی دیگر از وظایف آب موجود در بافتهای بدن انسان جلوگیری از وارد شدن ضربه های شدید به اندام هاست. دریای درونی ما یک عامل ضربه گیر است. به عنوان مثال، مایعی که اطراف مغز ما را فرا گرفته است موجب می گردد که مغز از صدمه های سخت وارده محفوظ بماند. همینطور،استخوانها، محل اتصال آنها و اعضاء بدن و اعصاب در محاصره مایعات بدن قرار گرفته اند تا ما بتوانیم در محیطی که دائم با اجسام برخورد می کنیم تاب مقاومت داشته صدمه ای بر ما وارد نگردد. بدون آب در بدن، کوبیدن پا بر روی زمین و زدن چکش بر چیزی، دردناک و غیر قابل تحمل است.

حلال مواد با اهمیت موجود در بدن

همچنین،دریای آب درون بدن ما، یکی از بهترین حلال ها است و همراه خود محلولهای شیمیائی پر ارزش بسیاری را توأم با موادی که بحالت شناور هستند به نقاط مختلف بدن می رساند. مثلاً توانائی آن در نگهداری سدیم و پتاسیم به صورت محلول یک ضرورت است که عمل انتقال تکانه های الکتریکی را انجام می دهد و موجبات فعالیت ماهیچه ها و اعصاب را فراهم می سازد.

شوینده ای قوی، حتی درون بدن

آب در بدن، مواد خوراکی و موادی را که باید دفع شوند جابجا می‌کند. اکسیژن هوا به وسیله هموگلوبین خون از شش‌ها به سلول‌های بدن می‌رسد. غذایی که مصرف می‌کنیم در محیط آبی گوارش می‌شود و فرآورده‌های گوارشی آن به وسیله خون به تمام سلول‌های بدن می‌رسند بنابران آب، هضم غذا را را آسان تر می کند و در نهایت در دستگاه گوارش ما، وظیفه خارج کردن مواد زائد از بدن را به صورت عرق، ادرار و مدفوع برعهده دارد.

نظرات کاربران

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

نظرات شما برای ما بسیار سازنده است، خوشحال خواهیم شد نظرات خود را با ما در میان بگذارید و مارا در بهبود ارائه محصول و خدمات یاری فرمائید

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “وظایف آب در بدن ما چیست؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *