12 نشانه کم آبی بدن را بهتر بشناسید

مقالات نقش آب در سلامت بدن
1399.01.06
بیشتر حجم بدن را آب تکشیل داده است. نیاز بدن به آب آنقدر حیاتی است که در صورت کمبود آب […]
نشانه های کم آبی بدن

بیشتر حجم بدن را آب تکشیل داده است. نیاز بدن به آب آنقدر حیاتی است که در صورت کمبود آب حتی با خطر مرگ مواجه هستیم. برخی از افراد با مشکل کم آبی مواجه هستند. در این مقاله می خواهیم به بررسی نشانه های کم آبی بدن بپردازیم. در ادامه مقاله همراه سورپرایز باشید.

1- پوست خشک، نشانه ی کم آبی بدن است

میزان مصرف آب بر سلامتی پوست تاثیر مستقیمی دارد. البته برخی موارد منطقه جغرافیایی و ژنتیک خانوادگی بر روی خشکی پوست اثر گذار است. یکی از اولین نشانه های کم آبی بدن خشکی پوست است. برای اینکه متوجه کم آبی پوست خود شویم می توانیم یک تست ساده انجام دهیم. پشت دستتان را نیشگون بگیرید و چند ثانیه صبر کنید. سپس پوست خودتان را رها کنید. اگر پوستتان با سرعت به حالت اولیه برگردد، مشکلی وجود ندارد. اما در صورتی که صاف شدن پوستتان زمان بیشتری نیاز داشته باشد، احتمالا با مشکل کم آبی بدن مواجه هستیم. بهتر است بر این نکته تاکید کنیم که هیچ چیز مثل خرید آب آشامیدنی و نوشیدن فروان آب نمی تواند جلوی خشکی پوست را بگیرد.

خشکی پوست نشانه کم آبی بدن

2- خشکی دهان، وقتی نمی توانیم غذایی را بخوریم

خشکی دهان یکی دیگر از نشانه های کم آبی بدن است. زمانی که دهان نمی تواند بزاق کافی تولید کند، دهان به سرعت خشک می شود. خشک شدن سریع دهان علامتی از نیاز شدید بدن به آب است. بنابراین اگر مدت طولانی است که با مشکل خشکی دهان مواجه هستید، به احتمال بالا بدن تان آب کافی دریافت نمی کند. نوشیدن 4 قوطی آب آشامیدنی نیم لیتری معادل 6 تا 8 لیوان می تواند تا حد زیادی از خشکی دهان و کم آبی بدن جلوگیری کند.

3- بوی بد دهان نشانه کم آبی بدن است

بوی بد دهان علاوه بر اینکه فرد و اطرافیانش را آزار می دهد، یک زنگ خطر جدی برای کم آبی است. البته بوی بد دهان می تواند نشانه ای از بیماری های دهان و دندان نیز باشید. برای مثال عفونت پنهان لثه موجب بوی بد دهان می شود. اما یک علت اصلی اصلی بوی بد دهان ترشحات نامتوازن بزاق است. زمانی که بزاق به اندازه کافی در دهان ترشح نشود، تعداد باکتری ها در دهان بیشتر می شود. افزایش تعداد باکتری ها سبب ایجاد بوی نامطبوع دهان می شود.

4- سوزش چشم، نتیجه کمبود آب بدن است

آب بر روی همه اعضای بدن تاثیر گذار است. جالب است بدانید خشکی و کمبود آب در بدن ممکن است باعث سوزش چشم ها شود. مصرف کم مایعات باعث کاهش اشک چشم می شود. این مساله به طور مستقیم بر روی عملکرد چشم ها اثر می گذارد. بنابراین اگر دچار سوزش چشم ها شده اید حتما میزان مصرف آب خود را افزایش دهید.

کمبود آب بدن

5- کاهش تعریق را جدی بگیرید

کاهش تعریق بدن یک زنگ خطر خیلی جدی برای کمبود آب بدن است. زمانی که بدن به اندازه کافی عرق نمی کند، یعنی کاملا بیابانی شده است. برای افزایش تعریق و تنظیم دوباره سیستم بدن باید آب کافی به آن وارد شود. بنابراین حتما به میزان تعریق خود توجه کنید. بدن از طریق عرق کردن دمای خود را تنظیم می کند. بنابراین کاهش تعریق آسیب جدی به دمای بدن و تمامی اعضای آن وارد می کند. این مساله خصوصا در فصل تابستان اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین خاطر پیشنهاد می شود در فصل تابستان آب بیشتری و معادل یک گالن آب آشامیدنی 5 لیتری مصرف کنیم.

6- مغز توسط یک پوشش مایع مراقبت می شود

اگر احساس سردردهای موقتی می کنید، بهتر است میزان مصرف اب خود را افزایش دهید. معمولا این گونه سردردها بیشتر در فصل تابستان اتفاق می افتد. بهتر است بدانیم معمولا آفتاب نمی تواند دلیل سردرد باشد. ساختار مغز از یک پوشش مایع تشکیل شده است. زمانی که میزان آب بدن کم شده باشد، پوشش آبی بدن دچار چروک شده و سردرد ایجاد می شود. بنابراین در فصل تابستان و روزهای گرم حداقل هر چند ساعت یکبار یک بتری آب لاکچری 750 سی سی را مصرف کنید.

سردرد نشانه کمبود آب بدن

7- کمبود آب، تنظیم فشار خون را بهم می زند

آب بیشترین حجم مایع خون بدن را تشکیل می دهد. در صورتی که آب بدن کم شود، فشار خون پایین می آِید. کاهش فشار خون خود را با علائمی چون سرگیجه و منگی سر نشان می دهد. سرگیجه به این خاطر اتفاق می افتد که خون به همه مغز پمپاژ نمی شود.

8- ضعف در انجام فعالیت های روزانه، نشانه کمبود آب است

اگر به اندازه کافی آب مصرف نکنیم، خون نمی تواند در بدن جریان پیدا کند. به این ترتیب برخی اعضا دچار کمبود خون و کمبود اکسیژن می شوند. معمولا در این حالت دچار خستگی و ضعف شدید می شویم. به طوری که حتی انرژی لازم برای انجام کارهای روزانه را هم نخواهیم داشت.

کاهش آب بدن

9- تعداد دفعات ادرار کردن کاهش می یابد

هرچقدر بیشتر مایعات مصرف کنید، نیاز بیشتری به دستشویی خواهید داشت. بنابراین کاهش میزان مصرف آب موجب اختلال در فرِآیند دفع مواد زاید شده و حتی به کلیه ها نیز آسیب جدی وارد می کند.

10- افزایش مصرف مواد قندی، کاهش آب بدن را به دنبال دارد

مصرف مداوم مواد شیرین و قندی باعث کاهش آب بدن می شود. در این مواقع بهتر است مصرف مواد شیرین را کاهش دهیم. از طرف دیگر استفاده مداوم از آب باعث هضم موثرتر مواد قندی جذب شده می شود.

11- یبوست، نشانه ی کاهش شدید میزان آب بدن

یکی از کارکردهای آب بدن، نرمی و انعطاف پذیری روده ها است. زمانی که آب به اندازه کافی به روده ها نرسد، روده ها بسیار سخت و سفت می شوند. سفتی روده ها فرآیند دفع مدفوع را دشوار می کند. بنابراین حتما برای گوارش بهتر و جلوگیری از یوبوست باید به طور حداقل بین 6 تا 8 لیوان آب مصرف کرد.

مصرف مناسب آب از یبوست جلوگیری می کند

12- گرفتگی عضلات، آب به ماهیچه ها نمی رسد

اگر به طور مداوم دچار گرفتگی عضلات دست و پا می شوید، احتمالا مصرف میزان آب شما پایین است. معمولا مصرف کم آب عملکرد عضلات و ماهیچه ها را دچار اختلال می کند. مصرف مناسب آب می تواند این مشکل را برطرف کند.

مصرف آب مناسب سلامتی را تضمین می کند

در این مقاله به بررسی نشانه های کمبود آب بدن پرداختیم. بیشتر بدن از آب تشکیل شده و بدن انسان نیاز شدیدی به این مایع حیاتی دارد. مشکلاتی مثل کمبود آب بدن به راحتی قابل پیشگیری و درمان هستند. با مصرف مداوم آب می توان سلامتی بدن را تضمین و از به وجود آمدن بیماری های جدی جلوگیری کرد.

نظرات کاربران

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

نظرات شما برای ما بسیار سازنده است، خوشحال خواهیم شد نظرات خود را با ما در میان بگذارید و مارا در بهبود ارائه محصول و خدمات یاری فرمائید

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “12 نشانه کم آبی بدن را بهتر بشناسید”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *