از کدام آب برای آبیاری گیاهان خانگی استفاده کنیم؟

مطالب عمومی
1399.04.25
با نگهداری از گیاهان خانگی علاوه بر پاکسازی هوا دکوراسیون خانه نیز جلوه زیبایی پیدا خواهد کرد. حفظ طراوت گیاهان […]

با نگهداری از گیاهان خانگی علاوه بر پاکسازی هوا دکوراسیون خانه نیز جلوه زیبایی پیدا خواهد کرد. حفظ طراوت گیاهان نیازمند مراقب روزانه از آن ها است که کمی پیچیده تر از آن چیزی است که احتمالا تا به حال تصور می کردید. سلامت گیاهان تحت تاثیر عوامل محیطی به ویژه نور خورشید، درجه حرارت دمای محیط و میزان آب دریافتی قرار می گیرند. در حقیقت حتی جزئیات مانند نوع آب مورد استفاده نیز می تواند بر طراوت و شادابی گیاهان موثر باشد. آب لوله کشی معمولا اولین انتخاب بسیاری از افراد برای آبیاری گیاهان خانگی است. با این حال معمولا بهترین گزینه برای حفظ سلامت گیاهان نیست. در ادامه انواع و اقسام آب های مختلف برای آبیاری گیاهان خانگی معرفی شده و جوانب مثبت و منفی هر کدام ذکر می شود.

استفاده از آب لوله کشی، گزینه اول برای آبیاری گیاهان

برای اکثر کسانی که به نگهداری از گیاهان در منازل روی می آورند، دسترسی به آب لوله کشی خانگی کار چندان سختی نیست. این افراد از همین آب برای آبیاری گیاهان خانگی خود استفاده می کنند. بسته به میزان مواد معدنی موجود در آب لوله کشی، آن را می توان به دو دسته سخت و نرم طبقه بندی کرد. آب سخت با عبور از نواحی شنی و گرانیتی مواد معدنی مختلف را جذب خود می کند . این آب با استفاده از یون های پتاسیم یا سدیم می تواند دوباره نرم شود تا کلسیم و منیزیم جذب شده آن از بین برود.

مزایای استفاده از آب لوله کشی:

  • بیشتر افراد دسترسی به آب لوله کشی دارند.
  • استانداردهای عمومی برای تولید آب آشامیدنی رعایت می شود.

معایب استفاده از آب آشامیدنی:

  • آب آشامیدنی عمومی در بعضی مناطق حاوی کلر و فلوراید است.
  • کلسیم و منیزیم موجود در آب سخت می تواند در خاک گلدان لایه ای را تشکیل دهد که آب را دفع کند.
آبیاری گیاهان خانگی با اب معدنی

آبیاری گیاهان خانگی با استفاده از آب معدنی

آب های آشامیدنی که به صورت بسته بندی به فروش می رسند، جایگزین مناسبی برای آب لوله کشی جهت آبیاری گیاهان خانگی محسوب می شوند. با توجه به این که بطری های آب از منابع زیرزمینی جمع آوری می شوند، سرشار از املاح معدنی هستند و می توان برای حفظ شادابی گیاهان خانگی خرید آب را توصیه کرد.

مزایای استفاده از آب معدنی برای آبیاری گیاهان خانگی:

  • اکثر آب های بسته بندی شده حاوی مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم هستند که مواد مورد نیاز گیاهان محسوب می شوند.
  • آب های معدنی عاری از هر گونه آلاینده ها از جمله کلر و فلوراید هستند.

معایب استفاده از آب معدنی برای آبیاری گیاهان خانگی:

  • با توجه به حجم گیاهان خانگی، تهیه آب معدنی هزینه بیشتری به افراد برای نگهداری از گیاهان تحمیل می کند.
  • بطری های آب معدنی، سال ها در طبیعت باقی خواهند ماند و بازیافت آن ها نیاز به زمان زیادی دارد.
روش های آب دادن به گیاهان خانگی

جلوگیری از ایجاد سطوح نفوذ ناپذیر بر روی سطح خاک با آبیاری گیاهان به کمک آب مقطر

آب مقطر نوعی آب پالایش شده است که عاری از هر گونه آلودگی و ناخالصی است. برای تهیه آب مقطر آب جوشانده شده تا تبدیل به بخار شود سپس با افزایش تراکم، سیال مجددا تبدیل به مایع می گردد.

مزایای استفاده از آب مقطر برای آبیاری گیاهان خانگی:

  • آب مقطر عاری از مواد معدنی (کلسیم، منیزیم و سدیم) است که این مسئله مانع شکل گیری سطحی نفوذناپذیر بر روی خاک می شود و هوارسانی خاک را مختل نمی کند.
  • آب مقطر هیچ ماده شیمیایی مضری ندارد که سلامت گیاه را به خطر بیاندازد.
  • با استفاده از آب مقطر و نصب پمپ دستی آب می توانید در مصرف آب لوله کشی نیز صرفه جویی کنید.

معیاب استفاده از آب مقطر برای آبیاری گیاهان خانگی:

  • فرآیند تقطیر، مواد معدنی مفیدی چون کلسیم و منیزیم را که برای گیاه مفید هستند از بین می برد.
  • با توجه به هزینه تقطیر آب، تهیه آب مقطر هزینه بیشتری برای افراد به دنبال دارد.

چه میزان آب برای آبیاری گیاهان کافی است؟

همه گیاهان به مقدار یکسانی آب احتیاج ندارند. بسیاری از گیاهان خانگی مانند فیلودندرون از مناطق گرمسیری جهان که به طور مرتب شاهد بارش باران هستند، می آیند. این گونه گیاهی معمولا دارای برگ های بزرگی هستند و از آب زیادی برای حفظ شادابی استفاده می کنند. گیاهانی چون فیلودندرون ها به آب بیشتری نسبت به کاکتوس ها نیاز دارند که اغلب وقتی شما اجازه می دهید خاک آن ها خشک شود، طراوت بیشتری پیدا می کنند.

فصول مختلف سال نیز می توانند بر میزان آب مورد نیاز برای گیاهان تاثیر گذار باشند. برای مثال بسیاری از گیاهان دارویی در طول فصل بهار و تابستان بیشتر از سایر ایام سال رشد می کنند. بنابراین توانید اگر متوجه رشد کم تر از حد معمول گیاهان خانگی خود شدید، با توجه به مقطع زمانی سال نسبت به تغییر میزان آب رسانی به ان تصمیم گیری کنید.

آبیاری گیاهان در مسافرت

بهترین روش برای آبیاری گیاهان در زمان مسافرت

یکی از اصلی ترین دغدغه افراد قبل از سفر، خشک شدن گیاهان به دلیل نداشتن آب است. شاید راه های متفاوتی برای آبرسانی به گیاهان وجود داشته باشد. اما بهترین راه حل، این است که یک گالن آب، تهیه کنید و تعدادی نخ کاموا درون گالن قرار دهید. در اصل یک سر نخ باید درون گالن آب و سر دیگر آن روی ریشه گیاه باشد. بهتر است طول نخ تا جای امکان کم باشد و گالن در موقعیتی قرار بگیرد که ارتفاع آن از ارتفاع گلدان بیشتر نشود. یکی از رایج ترین اشتباهات افراد، خالی کردن یک آشامیدنی یک و نیم لیتری درون هر گلدان است! این کار نه تنها باعث آبرسانی به موقع به ریشه ها نمی شود، بلکه خاک گیاه را از بین خواهد برد.

بهترین زمان برای آبیاری گیاهان خانگی

اگر برگ های گیاهان شما پژمرده شده اند، وقت آب رسانی به آن ها فرا رسیده است. اما باید پیش از آن که گیاهان به این مرحله برسند، به داد آن ها برسید. برای این کار حداقل یک بار در هفته به شرایط گیاهان خانگی خود رسیدگی کنید. بهترین راه برای تشخیص اینکه آیا گیاهان شما به آب احتیاج دارند این است که انگشت خود را در حدود 3 سانتی متر در داخل خاک گلدان قرار دهید. اگر رطوبت را تشخیص می دهید، طی یک یا دو روز آینده دوباره وضعیت خاک را بررسی کنید. برای ارزیابی زمان آبیاری گلدان های کوچکتر می توانید وزن آن ها را اندازه گیری کنید. اگر پس از مدتی که از آخرین آبیاری گیاه گذشته باشد، سنگینی گلدان حس شود، برای آبیاری بعدی هنوز زمان دارید. آبیاری گیاهان در بازه های زمانی ابتدایی روز نیز شانس تبخیر سریعتر آب را کاهش می دهد. بنابراین صبح زود بهترین زمان برای آب رسانی به گیاهان خانگی است.

نظرات کاربران

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

نظرات شما برای ما بسیار سازنده است، خوشحال خواهیم شد نظرات خود را با ما در میان بگذارید و مارا در بهبود ارائه محصول و خدمات یاری فرمائید

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “از کدام آب برای آبیاری گیاهان خانگی استفاده کنیم؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *