آب مقطر چیست و چه فرقی با آب شهری دارد؟

مقالات
1399.05.16
اغلب ما تصور می کنیم مناسب ترین آب برای سلامت بدن، آبی است که کاملا تصفیه شده و از هر […]
تفاوت آب مقطر با آب تصفیه شده

اغلب ما تصور می کنیم مناسب ترین آب برای سلامت بدن، آبی است که کاملا تصفیه شده و از هر نظر خالص است. این تصور همیشه درست نیست. چرا که بسیاری از املاح موجود در آب تصفیه شده، برای سلامت انسان مفید و حتی ضروری هستند. اما آب علاوه بر نوشیدن، کاربردهای بسیار دیگری نیز دارد که می تواند به طور غیرمستقیم (مانند استفاده در پزشکی، ساخت مواد غذایی و فعالیت های کارخانه‌ای) بر سلامت ما تاثیر گذار باشد. برای این مصارف مهم از آبی بدون ناخالصی استفاده می‌کنند که آب مقطر نامیده می شود. اگر با مزایا و معایب آب مقطر آشنایی ندارید و تفاوت آن را با آب تصفیه شده نمی دانید، این مطلب را دنبال کنید.

آب مقطر چه آبی است؟

آب مقطر یک نوع از آب است که بر اثر فرایند تقطیر، ناخالصی های خود را از دست می دهد. در حقیقت آب با استفاده از دستگاه های خاصی، جوشانده و تقطیر می شود و در نهایت با جدا شدن گازها و ذرات معلق معدنی، آب مقطر به دست می آید. این آب بسته به نوع و میزان تقطیر، می تواند تا حدود 95 درصد خالص شود. در نتیجه تقریبا هیچ املاح معدنی در آن وجود نخواهد داشت. از این آب برای مصارف گوناگون و مهمی استفاده می شود.

فرمول ساخت آب مقطر

تفاوت آب مقطر با آب شهری در چیست؟

آب معمولی یا همان آب شهری تصفیه شده، هیچ آلودگی و املاح خطرناکی در خود ندارد. با این حال کاملا خالص نیست و املاحی مانند کلسیم و منیزیم در آن وجود دارد. این املاح که آن ها را در آب معدنی نیز می بینید، خطری برای سلامت بدن ندارند و گاهی حتی وجود آن ها برای عملکرد بهتر دستگاه های بدن لازم است. با این حال، رسوبات به جا مانده از این املاح ممکن است در مواردی باعث تهدید سلامت انسان باشد.

آب مقطر علاوه بر اینکه عاری از املاح و مواد معدنی است، هیچ کالری و قندی هم ندارد. از طرفی مهم ترین تفاوت این آب با آب شهری، نحوه فراوری آن است. آب مقطر بر اثر فرایند تبخیر در فشار بالا به دست می آید. به همین دلیل می توان گفت که آب تقطیر شده، محصول تغییر در ساختار آب شرب شهری است.

مهم ترین کاربردهای آب مقطر، از پزشکی تا صنعت

آب مقطر هیچ ماده محلولی را در خود جای نداده است. به همین دلیل خاصیت تضاد با بعضی مواد شیمیایی را نیز ندارد. این ویژگی باعث شده تا در آزمایشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی بسیاری از آب مقطر، برای فعالیت هایی مانند محلول کردن مواد شیمیایی یا حتی شستشوی ظروف آزمایشگاهی استفاده شود. از طرفی بیشترین مصرف این آب به دلیل خلوص زیاد، در صنایع دارویی و استفاده های پزشکی است. کوچکترین نمونه مصرف آب مقطر در پزشکی را استفاده از آن در تزریقات برای حل کردن داروی تزریقی دیده اید.

یکی از مهم ترین ویژگی های آب مقطر این است که در اثر تبخیر یا استفاده زیاد، رسوبی از خود به جا نمی گذارد. به همین دلیل از آن برای مرطوب نگه داشتن باطری خودرو نیز استفاده می‌کنند. چرا که رسوب آب معمولی، می تواند پس از مدتی به باطری و در نهایت موتور ماشین آسیب برساند.

آب مقطر همچنین برای ساخت مواد اولیه در کارخانجات مختلف به ویژه مواد غذایی استفاده می شود. خالص بودن این آب باعث شده تا بسیاری از افراد، نوشیدن آن را جایگزین آب شهری کنند. اما آیا نوشیدن آب مقطر برای سلامت انسان مفید است؟

مصرف آب مقطر در پزشکی

آیا آب مقطر برای نوشیدن مناسب است؟

آب مقطر خالی از هرگونه مواد معدنی ضروری است. یک نوشیدنی کاملا خالص که همه املاح، یون ها و گازهای آن بر اثر فرایند ساده تقطیر از بین رفته است. نوشیدن این آب، اگرچه در موارد بسیاری به افراد توصیه می شود، اما خطراتی هم به دنبال دارد. در ادامه با مزایا و معایب نوشیدن آب مقطر آشنا شوید.

پاکسازی بدن از مزیت های نوشیدن انواع آب مقطر

فرایند تقطیر باعث می شود که بسیاری از باکتری های احتمالی موجود در آب، از بین بروند. به همین دلیل بسیاری از پزشکان برای تقویت سیستم ایمنی بدن بیمار، نوشیدن مقدار معینی از این آب را تجویز می کنند. این بیماران بیشتر مبتلا به بیماری های خاص یا بیماران کلیوی هستند که رسوبات موجود در آب معمولی، می تواند تهدیدی برای سلامت آن ها باشد. از طرفی عده ای معتقدند آب مقطر برای شادابی پوست مفید است. با این حال هرگز بدون تجویز پزشک از این آب برای درمان استفاده نکنید.

یکی دیگر از مصارف آب مقطر، پاکسازی بدن است. به دلیل اینکه این آب خالی از هرگونه املاح است، بسیاری از افراد در یک دوره معین (مثلا به مدت یک هفته) برای پاکسازی بدن، آب مقطر را جایگزین آب تصفیه شده می کنند. برای انجام این رژیم پاکسازی می توانید آب مقطر را در یک منبع کوچک بریزید و سپس با استفاده از پمپ دستی آب هرچند ساعت یک بار بطری مورد نظرتان را پر کنید. بهتر است بدانید که این کار یک روش درمان خانگی است و باید قبل انجام آن با یک متخصص مشورت کنید.

تاثیر آب مقطر در درمان بیماری ها

معایب نوشیدن آب مقطر در طولانی مدت

اگرچه این نوع تصفیه، باعث از بین رفتن آلودگی های احتمالی و رسوبات غیر مفید آب می شود، اما هرگز نباید آن را با آب تصفیه شده جایگزین کرد. تحقیقات نشان می دهد که میزان املاح موجود در آب شهری، بیش از آنکه برای سلامت انسان مضر باشد، برای عملکرد بهتر بدن مفید است. کلسیم و منیزیم موجود در آب به طور مستقیم جذب استخوان ها و ارگان های مختلف بدن می شود و این فرایند می تواند به استحکام استخوان، عملکر بهتر قلب و البته دستگاه گوارش کمک کند.

همچنین به دلیل کمبود مواد معدنی در آب مقطر، امکان پایین آمدن ph خون در بدن وجود دارد. این عامل باعث می شود که خون رسانی به بخش های مختلف با اختلال مواجه شود. بنابراین می توان گفت که اگرچه آب تقطیر شده خالی از باکتری است، اما مضرات یک بطری آب مقطر بیشتر از یک آب 10 لیتری معدنی یا شهری با املاح مفید است.

راهکارهایی برای تشخیص آب مقطر از آب معمولی

در سال های اخیر بسیاری از شرکت ها اقدام به عرضه آب مقطر یا خالص کرده اند. این آب را می توانید حتی به صورت آب معدنی تک نفره در برخی از فروشگاه ها تهیه کنید. اما فرایند تقطیر، فرایندی هزینه بر و نیازمند زمان بیشتر است. به همین دلیل گاهی آب عرضه شده، آب مقطر واقعی نیست. تشخیص آب مقطر از آب شهری تصفیه شده، در ابتدا با مزه آن امکان پذیر است. اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که به مزه خاص آب حساسیت دارید، تنها با مزه کردن آب مقطر می توانید متوجه طعم متفاوت آن باشید.

از طرفی آب تقطیر شده، خاصیت رسانا بودن خود را از دست داده است. به همین دلیل گاهی برای تشخیص آب شهری از آب مقطر، از دستگاه های جریان سنج استفاده می کنند.

تشخیص آب مقطر از آب شهری

جایگزینی آب معدنی با آب مقطر

اگر در مکان هایی مانند جاده، باشگاه های ورزشی و سفرهای کمپینگ به آب شهری دسترسی ندارید، از آب معدنی استفاده کنید. فراموش نکنید که میزان خلوص آب مقطر نه تنها به سلامت بدن شما کمک نمی کند، بلکه ممکن است خطرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. بنابراین انتخاب آب آشامیدنی مناسب یکی از مهم ترین عوامل در حفظ سلامت شماست.

سورپرایز در طی سالیان اخیر با عرضه آب آشامیدنی سالم، توانسته اعتماد مشتریان را به خود جلب کند. مهم ترین تمایز آب آشامیدنی سورپرایز، تنوع در اندازه و بسته بندی محصولات ارائه شده است. همچنین واحد کنترل کیفیت این مجموعه، بیشتر از هرچیز به سلامت و استاندارد محصول اهمیت می دهد. برای خرید آب معدنی و یا کسب اطلاعات بیشتر با بخش فروش ما تماس بگیرید.

نظرات کاربران

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

نظرات شما برای ما بسیار سازنده است، خوشحال خواهیم شد نظرات خود را با ما در میان بگذارید و مارا در بهبود ارائه محصول و خدمات یاری فرمائید

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *