آیا از آداب نوشیدن آب باخبرید؟

مقالات
1397.04.03
درست است که نوشیدن آب یکی از ساده ترین کارهای دنیاست، اما همین کار ساده هم دارای آداب خاصی است. […]

درست است که نوشیدن آب یکی از ساده ترین کارهای دنیاست، اما همین کار ساده هم دارای آداب خاصی است. از قدیم در طب سنتی که بسیار مورد توجه مردمان مشرق زمین بوده است و همچنین در آموزه های دینی و سنتی ما توجه ویژه ای به نوشیدن آب شده است. جالب است بدانید که حتی زمان نوشیدن آب هم اهمیت زیادی داشته و با زمانبندی صحیح آشامیدن آب، می توانید حداکثر تاثیر آن را روی بدن خود مشاهده کنید.

 

 

 

چند نکته در مورد زمان و آداب نوشیدن آب

  • بر اساس طب سنتی، شخصی که دارای مزاج معتدل است می‌تواند یک ساعت بعداز صرف غذا آب بنوشد.
  • شخص گرم‌ مزاج، هر زمان که احساس عطش کرد می تواند آب نوشیده و شخص سرد مزاج، بهتر است بعد از صرف غذا، بیش از یک ساعت صبر کرده و سپس آب بنوشد.
  • مصرف دو لیوان آب بعد از بیدار شدن از خواب و در حالت ناشتا، ارگان های داخلی بدن را فعال می کند و باعث گردش بهتر جریان خون در بدن و افزایش سوخت و ساز می شود.
  • مصرف یک لیوان آب، نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی، به هضم غذا کمک می کند.
  • مصرف یک لیوان آب، قبل از حمام کردن به کاهش فشار خون در هنگام استحمام با آب گرم کمک می کند.
  • مصرف یک لیوان آب، قبل از خوابیدن خون را رقیق تر کرده و از بروز سکته های مغزی یا قلبی جلوگیری می کند.

بر اساس گفته های طبیبان سنتی، آشامیدن آب گرم بعد از صرف غذای شور و آب سرد پس از غذای گرم ممنوع است، زیرا که باعث عفونت معده می‌شود، علاوه بر اینها آب سرد روی غذاهای شیرین آثار سوء به همراه دارد. حکیم بزرگ، عقیلی خراسانی در کتاب خلاصه الحکمه مفصل‌تر از سایرین به ذکر جزئیات نوشیدن آب پرداخته است:

“زمان مناسب نوشیدن آب هنگام عطش صادق است و آن وقتی است که طبیعت بدن مشغول هضم غذاست و برای رقیق ساختن غذا و رساندن آن به سایر اعضاء و جبران رطوبت از دست رفته و مقابله با خشکی و کاهش حرارت بدن، آب طلب می‌نماید. عطش کاذب را اخلاط غیرطبیعی چسبیده به معده باعث می‌شود و طبیعت بدن جهت دفع آنها آب طلب می‌کند. با نوشیدن آب سرد این عطش تشدید می‌شود و اگر آب نیاشامند و بر آن صبر کنند یا اندکی آب گرم بنوشند تسکین می‌یابد. در بسیاری از موارد عطش کاذب با خوردن مواد با طبیعت گرم همچون عسل آرام می‌گردد. نکتۀ مهم در این‌جا این است که آشامیدن آب در هنگام عطش کاذب بسیار مضر است و در این حال بهتر است شخص با استنشاق هوای سرد و مزه مزه کردن آب خنک و اگر آرام نشد با کمی آب، از ظرفی که سر آن تنگ باشد، تشنگی خود را رفع کند.”

همچنین گفته شده است که آب را نباید به یک نفس و با سرعت زیاد نوشید، بلکه باید به تدریج و حداقل به سه نفس آن را نوشید. این مطلب در روایات زیادی مورد تأکید قرار گرفته است. پیامبر فرموده‌اند: “آب را به آرامی بمکید و نبلعید”؛ چرا که بلعیدن آن موجب بیماری کبد می‌شود. همچنین نباید در ظرف آب نفس کشید تا بخار نفس به آن وارد شود همچنین نباید آب را پیش از نوشیدن فوت کرد. خوابیده آب خوردن به هر شکل مضر است. لازم است که از آشامیدن آب در ظرف سر تنگ یا حالتی که مجبور باشد سر را بلند کند و دهان را باز کرده و آب را از دور بریزد که به حلق ریخته شود و فرو برد اجتناب شود، زیرا که بسیار مضر است. بهترین حالت نوشیدن آب این است که لب را به ظرف آب گذاشته و بنوشد نه اینکه فرد دهان خود را در ظرف آب کرده و بیاشامد، همچنین بهتر است آب را در حالت نشسته نوشید.

نظرات کاربران

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

نظرات شما برای ما بسیار سازنده است، خوشحال خواهیم شد نظرات خود را با ما در میان بگذارید و مارا در بهبود ارائه محصول و خدمات یاری فرمائید

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “آیا از آداب نوشیدن آب باخبرید؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *