چگونه در منزل آب درمانی کنیم؟ (3 روش آب درمانی در منزل)

مقالات نقش آب در سلامت بدن
1399.03.18
بسیاری از افراد بعد از یک تمرین سخت ورزشی و یا یک روز کاری طولانی، احساس آرامش در حمام آب […]
آب درمانی در منزل

بسیاری از افراد بعد از یک تمرین سخت ورزشی و یا یک روز کاری طولانی، احساس آرامش در حمام آب گرم را تجربه کرده اند و از آن برای کاهش درد های عضلانی خود بهره برده اند. با این حال شاید تا به حال به این نکته دقت نکرده باشید که این فرایند نوعی آب درمانی محسوب می شود.

برخی از روش های هیدروتراپی نیاز به تجهیزاتی مانند دوچرخه ثابت در آب گرم دارند. با این وجود چند روش آب درمانی نیز وجود دارد که می توان در منزل برای تقویت سلامتی مورد استفاده قرار داد. در مقاله پیش رو 3 روش عمده آب درمانی در منزل، مزایای آب درمانی و موارد احتیاطی آن را بررسی می کنیم.

آب درمانی چیست؟

آب درمانی یا هیدروتراپی روش درمانی است که در آن از آب گرم و یا آب سرد برای التیام و آرامش بخشیدن به بدن استفاده می شود. آب گرم و سرد را می توان در ترکیب با یکدیگر و یا به تنهایی استفاده کرد. هیدروتراپی به سرعت در حال تبدیل شدن به یک درمان محبوب جهت بهبود و پیشگیری از بیماری ها است. بسیاری از سازمان ها و باشگاه های بزرگ ورزشی امروزه از هیدروتراپی به عنوان ابزاری برای بهبود آسیب های ورزشکاران و سالم سازی عضلات آن ها استفاده می کنند.

هیدروتراپی یکی از ساده ترین و در عین حال مؤثرترین روش های درمانی است که توسط پزشکان توصیه می شود. افزایش گردش خون، تغذیه بهتر بدن، جذب اکسیژن توسط سلول ها، از بین بردن ضایعات، دفع سموم بدن و تقویت سیستم ایمنی فواید استفاده از این روش درمانی است.

این مزایا برای درمان بیماری های مزمن، سرماخوردگی و یا آنفولانزا، عفونت ها، آلرژی های فصلی و گرفتگی سینوسی مفید خواهد بود. برخی از درمان های هیدروتراپی نیاز به حضور پزشک آموزش دیده دارند اما چندین مورد نیز به راحتی در خانه قابل انجام هستند.

هیدروتراپی خانگی

روش های آب درمانی در منزل

برخی از افراد در سال های اخیر نسبت به سلامت آب شهری بدبینی پیدا کرده اند و علاوه بر خرید آب آشامیدنی برای هیدروتراپی نیز از آب های معدنی استفاده می کنند. روش های مختلفی برای آب درمانی خانگی وجود دارد. در ادامه سه روش عمده هیدروتراپی خانگی را بررسی خواهیم کرد.

پاشویه با آب نمک

قدم گذاشتن در مخلوط نمک و آب می تواند برای بهبود کبودی کف پا، پیچ خوردگی، کاهش درد عضلانی بعد از ورزش و یا درمان درد های مزمن مفاصل مفید باشد. برای پاشویه در آب نمک تنها به یک وان پلاستیکی، دو فنجان نمک و یک حوله حمام نیاز خواهید داشت. فروش آب معدنی 19 لیتری سورپرایز می تواند شما را از مصرف آب شهری برای هیدروتراپی نیز بی نیاز کند.

وان پلاستیکی را با آب گرم (نه داغ) با دمای 36 تا 38 درجه سانتی گراد پر کنید. به محض اینکه شروع به پر کردن وان کردید، نمک را مستقیما در داخل وان بریزید و مطمئن شوید که به طور کامل حل شود. اگر پزشک پیشنهاد کرده که روغن های خاصی برای درمان خود استفاده کنید، پس از پر کردن وان، آن ها را نیز اضافه کنید.

پاشویه با آب نمک

آب درمانی زیر دوش آب گرم، کم دردسر ترین روش هیدروتراپی

تمرینات ورزشی در زیر دوش آب گرم برای درد مزمن عضلات، استرس، آسیب دیدگی، درد بعد از ورزش، اسپاسم عضلانی یا ورم مفاصل مفید است. این تمرینات بهتر است هر روز در سه وعده انجام شود.برای کمک به درمان مشکلات قلبی عروقی، دیابت، هپاتیت، اختلالات تشنجی و کم کاری تیروئید می توانید از دوش آب گرم استفاده کنید.

درجه حرارت دوش حمام را به میزانی افزایش دهید که قابل تحمل باشد (بین 40 تا 46 درجه سانتی گراد). این فرایند در بازه های 10 دقیقه ای و در 3 بخش روزانه باید انجام شود تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. شما می توانید برای خرید آب معدنی به صفحه آب لاکچری کوچک مراجعه کنید.

آب درمانی زیر دوش آب

استنشاق بخار آب در زیر دوش آب گرم

استنشاق بخار برای پاک کردن معابر و گرفتگی های سینوس بسیار مفید است و به بهبود گردش خون در بدن نیز کمک می کند. پوست شما از قرار گرفتن در معرض بخار نیز سود خواهد برد. تحقیقات نشان داده که بخار به از بین بردن سلول های مرده پوست کمک می کند و به سلول های جدید امکان رشد طبیعی را می بخشد. می توانید از بخار شکل گرفته در حمام استفاده کنید اما استنشاق بخار یک قابلمه آب جوش نیز می تواند همین تجربه را برای شما به ارمغان بیاورد.

رژیم آب درمانی، روشی دیگر برای درمان بیماری های مختلف

برخی از افراد رژیم آب درمانی را در پیش می گیرند اما توجه یه این نکتته ضروری است که آب هیچ گاه جای مواد غذایی را نمی گیرد. پزشکان نوشیدن روزانه 9 لیوان آب سرد را توصیه می کنند چرا که به خاطر تفاوت دمای بدن، کالری بیشتری سوزانده می شود. با این حال رژیم آب درمانی گزینه مناسبی برای کاهش وزن به حساب نمی آید و پس از مدت کوتاهی وزن کاهش یافته بازمی گردد. اگر قصد کاهش وزن دارید، کاهش کالری های اضافی بدن گزینه بهتری محسوب می شود.

رژیم نوشیدن آب سرد

مزایای آب درمانی چیست؟

آب گرم به بدن آرامش می بخشد. اگر بیش از پنج دقیقه در حمام گرم بایستید، خواب آلودگی، خستگی ذهنی و نرمی عضلانی را تجربه خواهید کرد. آب سرد نیز باعث انقباض عضلات می شود. آب درمانی به سیستم ایمنی بدن هم کمک می کند زیرا سیستم ایمنی برای جابجایی مایعات لنفاوی از طریق رگ ها به انقباض عضلات تکیه می کند.

یک دوش آب گرم یا سرد باعث تحریک سیستم لنفاوی می شود و گلبول های سفید خون را از رگ های خونی به بافت ها منتقل می کند. همچنین پاکسازی سموم از جمله باکتری ها و ویروس ها و دفع ضایعات بدن از ثمرات هیدروتراپی به شمار می رود. علاوه بر تمام این موارد، هیدروتراپی خانگی، هزینه آب درمانی را به شدت کاهش می دهد.

موارد احتیاطی آب درمانی چیست؟

مزایای آب درمانی

ممکن است در شرایط خاص هیدروتراپی گزینه مناسبی نباشد. برخی از بیماری ها و شرایطی که استفاده از درمان آبی برای بهبود توصیه نمی شود، موارد زیر است.

  • بیماری قلبی عروقی یا فشار خون بالا
  • درجه حرارت بالا و تب
  • بیماری های کلیوی
  • سرطان
  • بارداری

قبل از استفاده از هیدروتراپی با پزشک معالج خود مشورت کنید. به خاطر داشته باشید که از هیدروتراپی نباید به عنوان جایگزین مراقبت های درمانی در معالجه هر بیماری استفاده کرد. در پایان می توانید برای خرید انواع مختلف آب های آشامیدنی و لوازم جانبی چون پمپ دستی گالن آب با شماره تلفن ۲۲۸۷۶۷۸۴-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

نظرات کاربران

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

نظرات شما برای ما بسیار سازنده است، خوشحال خواهیم شد نظرات خود را با ما در میان بگذارید و مارا در بهبود ارائه محصول و خدمات یاری فرمائید

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “چگونه در منزل آب درمانی کنیم؟ (3 روش آب درمانی در منزل)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *