قرص جوشان را چطور مصرف کنیم؟

مقالات
1399.05.20
مکمل های دارویی، از مهم ترین عواملی هستند که می توانند به روند بهبودی در دوره بیماری سرعت ببخشند. قرص […]
همه چیز درباره مصرف قرص جوشان

مکمل های دارویی، از مهم ترین عواملی هستند که می توانند به روند بهبودی در دوره بیماری سرعت ببخشند. قرص جوشان یکی از محبوب ترین این مکمل ها است که نام آن برای اغلب افراد آشنا است. مصرف قرص جوشان حتی در زمان سلامت، میان افراد بسیار بالا است. اگر شما هم در برنامه هفتگی و یا روزانه خود، نوشیدن حداقل یک لیوان محلول قرص جوشان را قرار داده اید، با این مطلب همراه باشید تا با نحوه مصرف، مزیت ها و بایدها و نبایدهای آن آشنا شوید.

چه زمانی به قرص جوشان نیاز داریم؟

اغلب ما قرص جوشان را با ویتامین C می شناسیم و کاربرد آن را در هنگام سرماخوردی جدی می گیریم. اما این نوع از قرص های محلول در آب، می توانند انواع ویتامین ها را در بر بگیرند. به همین دلیل اگر برای خرید یک قوطی از این قرص به داروخانه مراجعه کنید، با یک قفسه متنوع از ویتامین های جوشان روبه رو می شوید که شامل زینک، کلسیم، آهن و حتی مولتی ویتامین است. با این حال بهتر است ویتامین های جوشان متنوع با دستور پزشک و با توجه به نیاز بدنی مصرف شود. در ادامه با بهترین موارد مصرف این قرص ها آشنا شوید.

1- مصرف قرص ویتامین C در زمان سرماخوردگی

احساس ضعف یکی از آشناترین حالت ها در زمان سرماخوردگی است. این زمان درست همان وقتی است که بدن در برابر ویروس مقابله می کند. بنابراین بیشتر از همیشه به ویتامین ها و به ویژه ویتامین سی نیاز دارید. به همین دلیل علاوه بر مصرف ویتامین c طبیعی در میوه ها و سبزیجات، بهتر است مصرف قرص جوشان را نیز فراموش نکنید و تا پایان یافتن روند بهبودی، روزی یک لیوان ویتامین سی محلول در آب مصرف کنید.

فواید قرص جوشان ویتامین c برای سرماخوردگی

2- مصرف قرص جوشان برای چاقی مفید است یا لاغری؟

یکی از رایج ترین باورهای ضد و نقیضی که درباره مصرف قرص جوشان مولتی ویتامین و ویتامین c وجود دارد، چاق یا لاغر کردن آن است. بهتر است بدانید که مصرف این قرص های جوشان به طور مستقیم باعث چاقی یا لاغری نمی شود. بلکه با توجه به نحوه و اندازه مصرف، می تواند در هر دو روند اثرگذار باشد.

برای مثال به افرادی که به چاقی مبتلا هستند و نمی توانند ورزش های سنگین انجام دهند، توصیه می شود که در هفته دو تا سه بار از این قرص های محلول استفاده کنند. زیرا ویتامین c می تواند به همراه نرمش های سبک، روند متابولیسم را منظم تر و سوخت و ساز را به حالت عادی تری بازگرداند. این روش یک راه حل به صرفه نیز به حساب می آید. چراکه در نهایت مصرف داروهای لاغری شیمیایی و مضر، بسیار پرهزینه تر از قیمت آب معدنی و یک قوطی قرص جوشان ویتامین است!

از طرفی قرص های جوشان، میزان معینی از کالری را در خود جای داده اند. بنابراین ممکن است با مصرف مداوم آن، احساس کنید که وزن شما کمی بالاتر رفته است. البته باید توجه کنید که این نتایج با توجه به تجربه افراد ثبت شده و برای گرفتن نتیجه بهتر، لازم است با پزشک خود مشورت کنید.

3- قرص جوشان حین ورزش، مصرف ویتامین برای صرف انرژی بیشتر

ورزشکاران حرفه ای هرگز مصرف ویتامین ها را در حین تمرین فراموش نمی کنند. قرص های جوشان، ساده ترین و بهترین مولتی ویتامین ها برای افرادی هستند که تحرک زیادی دارند و تمرین های مداوم و سنگینی در برنامه روزانه آنها قرار دارد.

مصرف قرص جوشان ویتامین c باعث ایجاد کلاژن در بدن می شود. این عامل، قدرت مفاصل را تقویت می کند و در نتیجه با کمک آن می توان یک تمرین موثر داشت. از طرفی تحقیقات نشان داده که مصرف ویتامین c درد و احساس کوفتگی بعد از ورزش های سنگین را به مقدار بسیار زیادی کاهش می دهد.

مصرف قرص جوشان بعد از تمرین ورزشی

مزیت های مصرف قرص جوشان در زندگی روزمره

مکمل هایی که به صورت قرص جوشان در داروخانه ها به فروش می رسند، مزیت هایی دارند که آن ها را با دیگر قرص های ویتامین متمایز می کند. با این مزیت ها آشنا شوید.

1- نحوه مصرف ساده قرص ویتامین، یک داروی بی دردسر

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد هنگام مصرف قرص و کپسول های ویتامین با آن مواجه هستند، نحوه بلع این مواد دارویی است. این مشکل به تعداد کمی محدود نمی شود و به همین دلیل بسیاری از افراد به دلیل تجربه ناخوشایند مصرف قرص و کپسول، با ویتامین های مکمل برای همیشه خداحافظی می کنند. مهم ترین مزیت قرص جوشان، مصرف ساده و تامین ویتامین های مورد نیاز تنها با کمک یک لیوان آب است.

از طرفی به دلیل حل شدن ویتامین ها در آب، سرعت جذب آن ها نیز بالاتر است و در نتیجه تاثیرگذاری بیشتری دارند.

2- مصرف حجم آب مورد نیاز بدن در طول روز

مصرف آب و مایعات در طول روز مهم ترین تضمین سلامت است. با این حال اغلب پیش می آید که هنگام کار، مطالعه یا استفاده از گوشی همراه در طول روز، حتی از حد استاندارد نیز کمتر آب می نوشید. مصرف قرص جوشان یکی از عواملی است که به شما در دریافت حجم آب مورد نیاز بدن کمک می کند. زیرا هنگام مصرف آن ناچارید یک لیوان کامل آب بنوشید. از طرفی بهتر است بعد از مصرف این لیوان پر ویتامین، در فاصله های معین، آب بنوشید تا فرایند جذب را سرعت ببخشید.

اگر بیشتر ساعت های روز را در محل کار سپری می کنید و مصرف آب جوشیده یا آب شیر برایتان ناخوشایند است، قیمت گالن 20 لیتری آبسردکن را جویا شوید و پیشنهاد تهیه آن را به مدیران خود بدهید. با این کار دیگر به بهانه در دسترس نبودن آب سالم و با کیفیت، مصرف ویتامین را به تاخیر نمی اندازید.

قرص جوشان را با آب سرد بخوریم یا آب گرم؟

لحظه ای که قرص جوشان را درون یک لیوان آب می اندازید، این ماده بر اثر واکنش های شیمیایی، ویتامین های محلول را با مقداری گاز کربن دی اکسید از خود آزاد می کند. گرما باعث حرکت بیشتر مولکول ها می شود و در نتیجه حل کردن قرص در آب گرم به فرایند حل شدن قرص شدت می دهد. اما در عین حال می تواند کربن دی اکید بیشتری تولید کند. به همین دلیل بهتر است برای مصرف قرص جوشان از آب گرم استفاده نکنید.

از طرفی نوشیدن آب و مایعات سرد باعث ایجاد حساسیت های گوارشی می شود. به همین دلیل بهتر است پس از خرید آب کوچک از سوپرمارکت، اجازه دهید که دمای آن از سرما خارج شود و به دمای محیط برسد. سپس قرص جوشان ویتامین را در آن حل کنید.

قرص جوشان با آب سرد یا گرم

عوارض مصرف قرص جوشان بدون آب را جدی بگیرید

به طور کلی مصرف طولانی مدت و خود سرانه قرص ویتامین جوشان، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی مانند بیماری های گوارشی، افزایش فشار خون، ایجاد حساسیت و ضعف در سیستم ایمنی بدن شود. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم اگر قصد مصرف طولانی مدت این ویتامین ها را دارید، حتما با یک متخصص مشورت کنید.

از طرفی بسیاری از افراد قرص جوشان را بدون آب مصرف می کنند. این کار می تواند مشکلات جبران ناپذیری برای دستگاه گوارش و به ویژه معده به وجود آورد. زیرا آزاد شدن یک باره و پر سرعت ویتامین ها و گاز کربن، آلرژی های شدید داخلی را در فرد ایجاد می کند.

پیشنهاد ما به شما این است که قرص های جوشان را در آب بیندازید و حتی بعد از مصرف یک لیوان از این ویتامین، مایعات بیشتری در طول روز مصرف کنید. برای مثال می توانید یا در دسترس گذاشتن یک آب معدنی یک و نیم لیتری هنگام کار، هر 30 دقیقه مقداری از آن بنوشید تا به جذب ویتامین کمک کنید.

تاثیر کیفیت آب بر جذب ویتامین، به صرف سلامتی

علاوه بر اینکه مقدار آب می تواند بر جذب ویتامین تاثیرگذار باشد، کیفیت آب نیز عامل مهمی در این ترکیب به شمار می رود. مصرف آب آلوده برای حل کردن ویتامین ها، نه تنها به سلامت شما کمک نمی کند، بلکه ممکن است نتایجی عکس داشته باشد.

سورپرایز با ارائه آب آشامیدنی استاندارد و سالم همراه شما در این جاده سلامتی است. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره خرید انواع آب معدنی می توانید با شماره سورپرایز تماس بگیرید.

نظرات کاربران

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

نظرات شما برای ما بسیار سازنده است، خوشحال خواهیم شد نظرات خود را با ما در میان بگذارید و مارا در بهبود ارائه محصول و خدمات یاری فرمائید

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “قرص جوشان را چطور مصرف کنیم؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *