زمان جذب آب در معده چقدرطول می کشد؟

مقالات
1399.04.24
مصرف زیاد آب، موجب دفع سموم از بدن می شود و مزایای بی شماری دارد. بدن انسان حدودا از60 درصد […]
جذب آب در معده انسان

مصرف زیاد آب، موجب دفع سموم از بدن می شود و مزایای بی شماری دارد. بدن انسان حدودا از60 درصد آب تشکیل شده است و به طور مداوم بدن از طریق ادرار یا عرق بدن آب از دست می دهد.  آب، به عنوان مهمترین بخش تشکیل دهنده بدن، نقش بسیار مهمی در سلامت هر فرد دارد. تمام ارگان های بدن برای فعالیت خود به آب نیاز دارند. همچنین آب در رساندن مواد غذایی به سلول های مختلف بند نیز نقش مستقیمی دارد. در مقاله ی پیش رو، به زمان جذب آب در معده می پردازیم. در ادامه با سورپرایز همراه باشید.

مصرف زیاد آب در طول روز برای بدن انسان مفید است

سفر آب در بدن از کجا شروع می شود؟

زمانی که بدن احساس کند با کم آبی مواجه است مغز دستور تشنگی را می دهد که بهتر است، اگر دسترسی به آب لوله کشی ندارید، اقدام به خرید آب آشامیدنی کنید. بعد از نوشیدن چند جرعه، سفر آب از دهان آغاز می شود. از آنجا، آب از طریق مری عبور می کند، مری لوله کوچکی است که به دهان وصل شده است و آب، بعد از عبور از مری به معده می رسد. بعد از نوشیدن مقداری آب، مغز دستور می دهد که نوشیدن آب کافی است و بدن دیگر نیاز به آب ندارد.

اما فرآیند هیدراتسیون طولانی است و آب باید به تمام سلول های بدن برسد. امکان دارد ارتباط بین مغز و دهان موجب آبرسانی کامل بدن نشود یعنی تمام سلول های بدن نیاز به آبرسانی دارند ولی مغز دستور داده که فرد از نوشیدن دست بردارد. آب در عرض چند ثانیه از دهان جذب معده می شود. سپس سریعا وارد روده کوچک شده و کاملا جذب می شود. هرچقدر آب خنک باشد، سرعت جذب آب به بدن نیز بیشتر است و میزان جذب کم تر می شود.

بیشتر افراد تصور می کنند که اگر در طول روز 8 تا 10 لیوان آب بنوشند، دریافت این مقدار آب کافی است. در حالی که باید قبل از آنکه دهانتان خشک شود و احساس تشنگی کنید به میزان کافی آب بنوشید تا بدن به کمبود آب و مشکلاتی مانند یبوست مبتلا نشود. نوشیدن آب در طول روز بهتر است به صورت منظم و تدریجی باشد. برای مثال به جای آن که دو لیوان آب را به صورت یک جا بنوشید، بهتر است در فواصل  یک یا دو ساعت هر بار به میزان کافی آب مصرف کنید.

مهم ترین تفاوت اصلی بین خوردن غذا و نوشیدن آب در این است که آب به جای هضم، جذب بدن می شود. خیلی از افراد به اشتباه فکر می کنند که آب هم مانند غذا هضم می شود.

مصرف زیاد آب در طول روز برای بدن انسان مفید است

روند جذب آب در بدن چگونه است؟

در معده، روند جذب آب با جریان خون آغاز می شود. میزان آبی که در معده جذب می شود رابطه مستقیم با میزان و نوع خوراک دارد. اگر شخصی ناشتا آب بنوشد، آب سریعتر ( کمتر از پنج دقیقه) در بدن او جذب می شود. در حالی که، اگر شخصی قبل از نوشیدن آب، غذای زیادی بخورد سرعت جذب آب در بدن او کاهش می یابد و جذب آن تا چند ساعت طول خواهد کشید. آب از طریق جریان خون جذب می شود. ابتدا آب وارد معده می شود و به روده می رسد. مهم ترین وظیفه روده کوچک جذب آب از طریق دیواره ها و با جریان خون است. از این قسمت آب به سلولهای بدن منتقل می شود و عمل آب رسانی در بدن انسان انجام می شود. به قدری نوشیدن آب مهم است که در تمام مکان های عمومی آب آشامیدنی وجود دارد، بعضی از جایگاه ها برای بهتر و سریع تر آماده کردن آب نوشیدنی، دارای پمپ دستی گالن آب هستند.

بهترین زمان برای آشامیدن آب چه موقع است؟

بهترین وقت نوشیدن آب زمانی است که فرد احساس عطش کند. بسته به نوع غذا، حدود یک و نیم الی دو ساعت بعد از غذا، بهترین زمان برای دریافت آب است. در این زمان هم باید آب به اعتدال خورده شود برای مثال آب نیم لیتری را طی یک ساعت بنوشید و از مصرف یکباره حجم زیادی آب و مایعات دیگر پرهیز کنید.

معمولا بعد از خوردن غذاهای غلیظ یا لزج مثل ماهی، کله‌پاچه، ماکارانی و غذاهای شور فرد احساس تشنگی دارد. برای درمان عطش زیاد در این مواقع صبر بر تشنگی و نوشیدن جرعه جرعه آب گرم شیرین شده با کمی عسل و یا جوشانده دارچین و زنجبیل بهترین کار است. گاهی نیز عطشی وجود دارد که علت آن، گرمی بیش از حد قلب یا ریه است و راه از بین رفتن آن، استنشاق هوای خنک است و نباید در این حالت آب سرد نوشید.

آب چقدر در معده می ماند؟

نوشیدن آب برای بدن بسیار مفید است و در نبود آب لوله کشی می توانید نوشیدن آب لاکچری کوچک را که در مغازه ها موجود است خریداری کنید. به یاد داشته باشید که بدن خود را تحت هیچ شرایطی تشنه نگذارید. بعد از نوشیدن آب معده، محلی است برای تجمع و هضم اولیه غذاهای خورده‌ شده و مواد غذایی در معده ۳ تا ۴ ساعت توقف می‌کنند و با ترشحات معده مخلوط می‌شوند. به این مخلوط، سوپ معدی یا كیموس می‌گویند.

سوپ معدی یك ماده نیمه‌ مایع است. البته مایعات بلعیده‌شده مثل آب، مستقیماً و در عرض چند دقیقه از معده و روده عبور می‌كنند. زمانی که این سوپ در حال شکل ‌گیری است، دریچه بالایی معده بسته است و نمی‌گذارد محتویات معده به مری برگردد. پس از آماده شدن سوپ، تحت تاثیر pH اسیدی آن، دریچه پایینی معده باز می‌شود و محتویات معده وارد دوازدهه (قسمت ابتدایی روده کوچک) می‌شود. به علت اسیدی بودن محتویات معده، بروز زخم‌های مخاطی در دوازدهه شایع است.

آب را جرعه جرعه بنوشید

محل اصلی جذب آب در بدن کجاست؟

به طور کلی، 24 تا 72 ساعت طول می کشد تا غذا از دستگاه گوارش انسان عبور کند. زمان دقیق این روند به مقدار و نوع غذاهای مصرفی شما بستگی دارد. همچنین، عوامل دیگری مانند جنسیت، سوخت و ساز، و مشکلات گوارشی که می توانند آهنگ این فرایند را کند سازند، در این زمینه نقش دارند.

در روده کوچک، پانکراس و کبد شیره های گوارشی خود را به این ترکیب اضافه می کنند. شیره های گوارشی پانکراس کربوهیدارت ها، چربی ها و پروتئین ها را خرد می کنند. صفرا از کبد نیز چربی را حل می کند. ویتامین ها، مواد مغذی دیگر و آب از طریق دیواره روده کوچک وارد جریان خون می شوند. بخش گوارش نشده باقی مانده نیز وارد روده بزرگ می شود.آب معدنی های سورپرایز یکی از قدیمی‌ترین برندهای تولید آب معدنی طبیعی است. در پایان می توانید برای ثبت سفارش های خود با شماره تلفن ۰۲۱۲۲۸۷۶۷۸۴ تماس حاصل فرمایید.

 

نظرات کاربران

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

نظرات شما برای ما بسیار سازنده است، خوشحال خواهیم شد نظرات خود را با ما در میان بگذارید و مارا در بهبود ارائه محصول و خدمات یاری فرمائید

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “زمان جذب آب در معده چقدرطول می کشد؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *