آیا خوردن آب زیاد برای کلیه ضرر دارد؟

مقالات
1399.05.25
نوشیدن بیشتر از اندازه آب که آن را مایه حیات می دانند، ممکن است باعث ایجاد بیماری های خطرناک و […]
تاثیر آب خوردن زیاد بر کلیه ها

نوشیدن بیشتر از اندازه آب که آن را مایه حیات می دانند، ممکن است باعث ایجاد بیماری های خطرناک و عوارض غیر قابل جبرانی باشد. اگر نام بیماری به نام مسمومیت آب را شنیده باشید، می توانید حدس بزنید که نوشیدن بیش از حد این مایع، صدمات خطرناکی را به همراه دارد. کلیه ها مهم ترین عضوی هستند که هم از کمبود آب دچار بیماری می شوند و هم خوردن آب بیش از اندازه می تواند برایشان دردسرساز باشد. در این مطلب از سورپرایز به شما می گوییم که چرا خوردن آب زیاد برای کلیه ها ضرر دارد و مناسب ترین اندازه برای تامین آب مورد نیاز چقدر است؟

چرا کلیه به مقدار معینی آب نیاز دارد؟

رایج ترین تصوری که درباره نوشیدن آب وجود دارد، این است که نوشیدن این مایع کاملا بی ضرر است و به عملکرد همه ارگان های بدن کمک می کند. این تصور گاهی باعث می شود که اندازه نوشیدن آب به درستی رعایت نشود. به طوریکه حتی بعضی از افراد تصور می کنند نوشیدن همه آب های معدنی موجود در ماشین پخش آب، تضمین سلامتی است. در حالیکه خوردن آب زیاد از مهم ترین دشمنان کلیه است.

کلیه ها وظیفه تصفیه خون از مواد زائد و نگهداری آب مورد نیاز بدن را به عهده دارند. کم آبی می تواند حرکت مواد در مجاری کم عرض کلیه را به فرایندی آهسته تبدیل کند. به همین خاطر است که روزهایی که نوشیدن آب به مقدار کافی را فراموش می کنید، احساس درد کلیه به سراغتان می آید. اما این عضوی که بدون آب نمی تواند به درستی فعالیت کند، ممکن است هنگام نوشیدن آب زیاد به مسمومیت شدید آبی مبتلا شود. در حقیقت زیاد یا کم بودن آب در بدن می تواند کار کلیه ها را تا حد زیادی دچار اختلال کند.

مسمومیت آب چیست

نارسایی کلیه مهم ترین دلیل مسمومیت با آب

کلیه ها می توانند در هر ساعت حدود 1000 میلی لیتر آب را دفع کنند و مقدار مورد نیاز را در خود ذخیره کند. هنگامی که بیشتر از این مقدار آب را در طول روز می نوشید، کلیه ها با سرعت به دفع آب اضافی مشغول می شوند. این فرایند ممکن است تا ساعت ها ادامه پیدا کند. اما در نهایت این عضو فعال، از کار می افتد و توانایی دفع میزان بیشتری از آب را ندارد. مسمومیت آب به حالتی گفته می شود که کلیه ها آب را دفع نمی کنند. در نهایت ممکن است با نوشیدن یک آب معدنی کوچک، احساس اسهال و استفراغ به سراغ فرد بیاید. در نتیجه آب اضافی از این روش ها دفع می شود.

از طرفی ممکن است دست و پا دچار ورم های اذیت کننده ای شود که حاصل مسمومیت و زیاده روی در نوشیدن آب است.

نارسایی کلیه از عوارض آب خوردن زیاد

زیاد آب خوردن نشانه چیست؟

احساس تشنگی به مقدار زیادی طبیعی است و مانند احساس گرسنگی به دلیل نیاز جسمی شما ایجاد می شود. با این حال گاهی حتی بعد از نوشیدن آب، این احساس در شما برطرف نمی شود و حتی اگر یک آب 10 لیتری در کنار خود داشته باشید، مدام تشنه هستید. اگر شما هم این احساس را تجربه کرده اید، بهتر است دلیل اساسی این تشنگی را در خود پیدا کنید. گاهی احساس تشنگی بیش از حد، به دلیل ایجاد بیماری های مانند دیابت یا بیماری های دهانی مانند سندروم خشکی دهان است.

پیدا کردن این علت ها می تواند به شما در متعادل سازی نوشیدن آب کمک کند و مانع بروز خطراتی مانند مسمومیت آبی کلیه می شود.

مضرات مصرف بیش از اندازه آب، لیستی از بیماری های دردسرساز

علاوه بر اینکه کلیه ها در فرایند نوشیدن زیاد آب دچار آسیب می شوند، ممکن است مشکلات دیگری نیز پیش روی شما قرار بگیرد. این مشکلات می توانند تا ماه ها شما را درگیر و زندگی عادی شما را مختل کنند. با بعضی از این بیماری ها آشنا شوید.

1- دفع نمک های مفید از مهم ترین عواقب آب خوردن زیاد

هنگامی که بیش از اندازه آب می نوشید، ممکن است احساس سردرد و سرگیجه شدیدی در شما ایجاد شود. این تغییر در سلامت بدن به دلیل از بین رفتن نمک های مفیدی مانند سدیم است. سدیم یکی از مفیدترین نمک های بدن است که فرایند حرکت سلول ها و ارتباط میان آن ها با یکدیگر را آسان می کند. نوشیدن آب زیاد نه تنها به حرکت بهتر این ماده کمک نمی کند، بلکه باعث از بین رفتن و دفع مقدار زیادی از آن می شود.

2- خستگی و ضعف ناشی از دفع آب اضافی

وقتی به بیماری هایی مانند مسمومیت دچار می شوید، تقربا همه عضلات، ماهیچه ها و ارگان ها در معرض تهدید و انقباض قرار می گیرند. این انقباضات طولانی مدت برای دفع آب اضافی، باعث می شود احساس کوفتگی و بی حالی داشته باشید. این احساس ممکن است تا چند روز همراه شما باقی بماند.

خستگی و ضعف از عوارض مسمومیت با آب

3- تاثیر آب زیاد بر بیماری های کبد

کبد شما بدون آب کافی نمی تواند به درستی فعالیت کند. به همین دلیل اولین توصیه ای که پزشکان هنگام بروز بیماری کبد می کنند، نوشیدن آب است. با این حال آب خوردن زیاد هم می تواند عملکرد صحیح و منظم این عضو را دچار اختلال کند. مهم ترین اختلال، آسیب به بافت مجاری آن و در نتیجه نارسایی کبد است.

4- کما و آسیب مغزی، پله آخر مسمومیت با آب

آب خوردن زیاد می تواند تا اندازه جدی تری نیز برای بدن خطرناک باشد. با مصرف زیاد آب آشامیدنی، سلول ها متورم می شوند و مایع غشای آن ها رقیق تر می شود. این تورم در سطح بزرگ تر، به بافت های بدن و به ویژه مغز آسیب وارد می کند. اگر فرد به موقع برای رفع این مشکلات اقدام نکند، ممکن است مشکل از این هم فراتر رود. کما جدی ترین آسیبی است که به دلیل نوشیدن بیش از اندازه آب و از تورم سلول های مغزی به وجود می آید.

میزان آب مورد نیاز بدن

اطلاع از میزان آب مورد نیاز بدن برای روزهای بحران

کم یا بیش از اندازه بودن آب بدن می تواند به یک اندازه سلامت شما را تهدید کند و عاملی برای بیماری های جبران ناپذیر و طولانی مدت باشد. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم که میزان آب مورد نیاز بدن خود را بشناسید. ممکن است در مسیر سلامت، لزوما توصیه نوشیدن 8 لیوان آب در روز برای شما مناسب نباشد. به همین دلیل با توجه به سطح سلامت خود میزان مناسب آب آشامیدنی را انتخاب کنید تا این مایه حیات، تضمینی برای سلامت شما باشد.

نظرات کاربران

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

نظرات شما برای ما بسیار سازنده است، خوشحال خواهیم شد نظرات خود را با ما در میان بگذارید و مارا در بهبود ارائه محصول و خدمات یاری فرمائید

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • حکیم یعقوبی 1401.06.26پاسخ دهید

    واقعا خیلی عالیه

  • بهزاد پورشریف 1401.07.05پاسخ دهید

    باسلام بسیار عالی ممنونم ازراهنمایی شما

  • آصلان 1401.08.17پاسخ دهید

    ممنون از اطلاع رسانی دقیق تان خداوند متعال عزتتان رابفزاید وخیرتان دهد که بموقع بدان رسیدید یه هفته ای سردرد بی‌وقفه داشتن وازده روزپیش روزانه سی لیوان آب خوردن راشروع کرده بودم عوض شادابی پوست صورت اما کاملا برعکس جواب گرفتم تا به سایت شما برخوردم ازفردا دیگر روزانه ۱۰لیوان بیشترنخواهم خورد ممنون متشکر