خواص نوشیدن آب در کوزه سفالی چیست؟

مقالات نگهداری و نظافت
1399.03.22
نگهداری و نوشیدن آب در کوزه سفالی در کنار مزایای پرشماری که برای سلامتی به همراه دارد، به خنک نگهداشتن […]
مزایای نوشیدن آب در کوزه سفالی

نگهداری و نوشیدن آب در کوزه سفالی در کنار مزایای پرشماری که برای سلامتی به همراه دارد، به خنک نگهداشتن آب نیز کمک می کند. کوزه سفالی نه تنها یک جایگزین سنتی مناسب برای ظروف شیشه ای، استیل و یا پلاستیکی به شمار می رود بلکه به عنوان یک فیلتر طبیعی، به حفظ املاح معدنی آب کمک می کند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد هنوز هم از کوزه سفالی برای نوشیدن آب استفاده می کنند. در این مقاله با 4 تا از مهمترین مزایا نوشیدن آب در کوزه سفالی آشنا خواهیم شد. با ما در سورپرایز همراه باشید.

1.   تقویت سوخت و ساز بدن با نوشیدن آب در کوزه سفالی

نوشیدن روزانه مقدار مناسبی آب می تواند به تقویت سوخت و ساز بدن کمک کند. معمولا گزینه اول ما برای خرید آب و نگهداری آن، بطری های آب معدنی پلاستیکی هستند، بدون این که از مضرات مواد شیمیایی مانند بیسفول ای (Bisphenol A)  که در مواد پلاستیک وجود دارند، آگاه باشیم. نگهداری و نوشیدن آب در کوزه سفالی می تواند به بهبود متابولیسم بدن بدون وجود ماده شیمیایی مانند BPA  که موجب درون ریزی غدد می شود، کمک کند. همچنین آب ذخیره شده در کوزه سفالی می تواند سطح تستوسترون در بدن را ثابت نگه دارد.

 بهبود متابولیسم بدن با نوشیدن آب کوزه

2.   کوزه سفالی، بهترین خنک کننده طبیعی آب

برخی از افراد با نصب پمپ دستی آب بر روی دهانه بطری های آب معدنی به صرفه جویی در آب مصرفی خود کمک می کنند و هزینه های خود را کاهش می دهند. شما می توانید با نگهداری آب در کوزه های سفالی نیز هزینه های خود را کم کنید. مولکول های آب برای تبخیر نیاز به گرما دارند و این گرما را از محیط داخل کوزه می گیرند.

کوزه، خنک کننده طبیعی آب

این فرآیند باعث خنک شدن آب می شود زیرا ذرات آب گرما را می گیرند، سپس به گاز تغییر شکل می دهند. قطرات آب از طریق سطح متخلخل کوزه سفالی از آن خارج می شوند و انرژی خود را برای تبدیل شدن به گاز از دست داده و تبخیر می شود. به این ترتیب آب کوزه خنک می شود و دیگر نیاز به مصرف انرژی برق یخچال برای خنک نگه داشتن آب وجود نخواهد داشت. بنابراین ذخیره آب در کوزه های رسی و یا سفالی، یک راه حل مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست محسوب می شود.

3.   حفظ مواد معدنی آب با نگهداری آن در کوزه سفالی

نوشیدن آب کوزه یک روش عالی برای درمان گلودرد در فصل تابستان است. آبی که در دمای اتاق نگهداری می شود برای مصرف، گرم و آب آشامیدنی نیم لیتری معمولی که از بیرون خریداری می کنید، بیش از حد سرد است. بهترین گزینه برای نوشیدن آب برای افرادی که از گلودرد و یا مشکلات تنفسی رنج می برند، استفاده  از آب ذخیره شده درون کوزه است. زیرا نه خیلی سرد و نه خیلی گرم است و سرشار از مواد مغذی است. مواد معدنی ذخیره شده در آب کوزه، به حفظ مقدار مناسب گلوکز بدن کمک می کند و از گرمازدگی بدن، اسهال و کم آبی در فصل تابستان جلوگیری می کند.

حفظ pH بدن به کمک آب کوزه سفالی

4.   تسکین دردهای معده به کمک مصرف آب کوزه سفالی

یکی دیگر از فواید کوزه ها، خاصیت قلیایی خاک رس تشکیل دهنده آن ها است. دو سوم بدن انسان را آب تشکیل داده است و بسیاری از بیماری ها در محیط اسیدی رشد می کنند. آب کوزه با خاک رس قلیایی واکنش نشان می دهد و به حفظ تعادل pH آب در بدن کمک می کند. از این رو به تسکین دردهای معده کمک می کند. بنابراین شما می توانید از کوزه به عنوان گالن آب استفاده کنید و آب روزانه مورد نیاز خود را در کوزه های سفالی نگهداری کنید.

در روزهای گرم تابستان با نگهداری آب آشامیدنی در کوزه، همیشه آب خنک خواهید داشت

همانطور که در بالا ذکر شد، آب ذخیره شده در کوزه سفالی خنک تر از دمای محیط باقی می ماند و هنگام نوشیدن، گلوی شما را اذیت نمی کند. به همین دلیل گزینه ایده آلی برای افرادی محسوب می شود که از بیماری های تنفسی چون آسم رنج می برند. علاوه بر این، در امان ماندن مواد معدنی آب از گزند نور خورشید، ویژگی دیگری است که با نگهداری آب در کوزه بدست می آید. در پایان پیشنهاد می کنیم برای خرید انواع آب های آشامیدنی در حجم های مختلف با شماره تلفن ۲۲۸۷۶۷۸۴-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

 

نظرات کاربران

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

نظرات شما برای ما بسیار سازنده است، خوشحال خواهیم شد نظرات خود را با ما در میان بگذارید و مارا در بهبود ارائه محصول و خدمات یاری فرمائید

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “خواص نوشیدن آب در کوزه سفالی چیست؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *