با علائم کم آبی در بدن آشنا شوید!

مقالات
1398.06.17
بیشتر مردم تصور می‌کنند که وقتی صحبت از کم آبی یا از دست دادن آب بدن می‌شود جایی برای نگرانی […]

بیشتر مردم تصور می‌کنند که وقتی صحبت از کم آبی یا از دست دادن آب بدن می‌شود جایی برای نگرانی وجود ندارد. از نظر آنها مسافرانی که در بیابان بدون آب گرفتار می‌شوند کم آبی مزمن را تجربه می‌کنند یا بخش قابل توجهی از آب بدن خود را از دست می‌دهند. با این وجود باید بدانید که نوعی کم آبی مزمن وجود دارد که در واقع وضعیتی ناگهانی و شدید به نظر نمی‌رسد. کم آبی مزمن در دنیای امروز بسیار شایع شده و هر فردی که آب کافی نمی‌نوشد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا علائم کم آبی بدن را بشناسید.

کم شدن آب بدن از واژه hydor  یونانی (آب) و پیشوند لاتین (محرومیت، حذف، و جدایی) گرفته شده که نشان می دهد هنگامی که خروج آب و مایعات از بدن از مقدار ورود آن به بدن بیشتر می شود این اتفاق رخ می دهد .  حدود ۷۵٪ بدن از آب ساخته شده آب در داخل سلول ها، در رگ های خونی، و بین سلول ها،وجود دارد و برای بقا نیاز به یک سیستم مدیریت آب  است.
خوشبختانه، بدن ما مانند یک سیستم عمل می کند  و مکانیسم تشنگی به ما می گوید که ما نیاز به افزایش مصرف مایعات داریم  اگر چه آب به طور مداوم در طول روز از دست می رود به عنوان مثال نفس کشیدن، عرق، ادرار کردن و … ما می توانیم آب از دست رفته  بدن را با نوشیدن مایعات دوباره پر کنیم بدن همچنین می تواند در مواقع کم آبی بدن آب را به مناطق محتاج تر بفرستد .
اغلب موارد از دست دادن آب می تواند به راحتی با افزایش مصرف مایعات جبران شود، اما در موارد شدید کم آبی بدن نیاز به رسیدگی فوری پزشکی نییاز دارد.
مطالعات توضیح می دهند که حتی میزان کم از دست دادن آب بدن می تواند باعث سردرد، بی حالی، و یا فقدان کلی هوشیاری شود کنید. کم شدن آب بدن همچنین می تواند سبب یبوست گردد.

 

 

در اینجا فهرستی از 12 نشانه کم آبی مزمن را برای شما تهیه کرده‌ایم. مطمئنا خواندن این فهرست به شما هشدار می‌دهد که لیوان آبی را برداشته و بدن خود را از کم آبی نجات دهید.

  • خستگی، کمبود انرژی

از دست رفتن آب بافت‌های بدن موجب کاهش سرعت فعالیت آنزیمی می‌شود.

  • اختلالات گوارشی

در وضعیت کم آبی مزمن، ترشح مایع‌های گوارشی کمتر از حالت طبیعی است.

  • فشار خون بالا و پایین

حجم خون بدن به اندازه‌ای نیست که بطور کامل شریان ها، رگ‌ها و مویرگ‌ها را پر کند.

  • ورم معده و زخم معده

معده برای محافظت از تخریب غشاهای مخاطی خود توسط مایع اسیدی گوارشی تولید شده در آن، به ترشح لایه‌ای مخاطی می‌پردازد.

  • مشکلات تنفسی

غشاهای مخاطی دستگاه تنفسی تنها به اندازه کمی رطوبت دارند بطوریکه این میزان رطوبت بتواند از مجرای تنفسی دربرابر مواد موجود در هوای آلوده محافظت کند.

  • عدم تعادل بین اسید و باز

کم آبی سرعت تولید آنزیم را کاهش می‌دهد و محیطی اسیدی به وجود می‌آورد.

  • افزایش وزن و چاقی

تمایل ما برای مصرف مواد غذایی سرشار از آب موجب پرخوری در ما می‌شود و به همین دلیل اغلب تشنگی را با گرسنگی اشتباه تشخیص می‌دهیم.

  • اگزما

بدن شما برای تعریق ۲۰ تا ۲۴ اونس آب به رطوبت کافی نیاز دارد. این مقدار آب برای زدودن سم‌ها بطوریکه هیچ آسیبی به پوست وارد نشود لازم و ضروری است.

  • کلسترول

وقتی کم آبی مزمن موجب از بین رفتن آب زیادی از داخل سلول‌ها می‌شود، بدن تلاش می‌کند تا با کلسترول بیشتر این از دست دادن آب را جبران کند.

  • عفونت دستگاه ادراری

در صورتی که سموم موجود در ادرار به اندازه کافی رقیق نباشند، به غشای مخاطی دستگاه ادراری حمله می‌کنند.

  • روماتیسم

کم آبی مزمن بطور غیرطبیعی غلظت سموم موجود در خون و مایع سلولی را افزایش داده و درد نیز متناسب با غلظت سم‌ها افزایش می‌یابد.

  • پیری زودرس

بدن یک نوزاد از ۸۰ درصد آب تشکیل شده است اما این میزان آب در بزرگسالان به ۷۰ درصد کاهش می‌یابد و با افزایش سن کمتر هم می‌شود.

 

نظرات کاربران

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

نظرات شما برای ما بسیار سازنده است، خوشحال خواهیم شد نظرات خود را با ما در میان بگذارید و مارا در بهبود ارائه محصول و خدمات یاری فرمائید

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “با علائم کم آبی در بدن آشنا شوید!”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *