ایا اب با جوشاندن تصفیه می شود؟

مطالب عمومی نگهداری و نظافت
1399.01.11
خوبشختانه در دنیا امروز دسترسی به آب آشامیدنی تصفیه شده دیگر به سختی گذشته نیست، اما با اینحال همچنان ممکن […]
تصفیه آب با جوشاندن امکان پذیر است؟

خوبشختانه در دنیا امروز دسترسی به آب آشامیدنی تصفیه شده دیگر به سختی گذشته نیست، اما با اینحال همچنان ممکن است نیاز باشد خودتان آب را تصفیه کنید. در چنین شرایطی احتمالا اولین راهی که به ذهن می رسد جوشاندن آب باشد، اما آیا آب با جوشاندن تصفیه می شود؟ در ادامه با سورپرایز همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

جوشاندن آب باعث تصفیه شدن آب می شود؟

زمانی که در طبیعت و سفر هستیم و امکان خرید آب سالم برای ما وجود ندارد، و یا حتی در برخی موارد که در خانه ایم و نیاز به تصفیه کردن آب داریم، می توان به جواشندن آب پرداخت. جوشاندن آب باعث می شود تا تمام ارگان های زنده در آب شامل ویروس ها و باکتری هایی که در آن وجود دارد از بین بروند و آب برای نوشیدن سالم باشد. مدت زمان لازم برای جوشاندن آب نیز زمانی بین 10 تا 20 دقیقه توصیه می شود.

آب با جوشیدن تصفیه نمی شود

پس با جوشاندن آن تنها می توانیم فرایند ضد عفونی کردن را انجام بدهیم، اما در این شرایط نمی توان گفت آب تصفیه هم شده است. برای مثال اگر آب دارای املاح، مواد معدنی و یا طعم شده باشد، در صورتی که به جوشاندن آن بپردازید هیچ اتفاق مثبتی رخ نمی دهد. پس جوشاندن لزوما باعث تصفیه شدن آب نمی شود.

جوشاندن تاثیری در مزه آب ندارد

باور غلط دیگری که در مورد جوشاندن آب و تصفیه شدن آن وجود دارد طعم بد آب است. اگر آب به واسطه املاح معدنی و یا دیگر مواد محلول در آن طعم بدی داشته باشد جوشاندن کمکی به رفع این مشکل نمی کند. با جوشاندن آب تنها غلظت مواد محلول افزایش پیدا می کند و تاثیرری در تصفیه نخواهد داشت.

حتی نحوه جوشاندن آب نیز می تواند منجر به مزه دار شدن آب شود. برای مثال حتی اگر آب تمیز، سالم و بی مزه ای را با ذغال بجوشانید طعم و مزه ای قلیایی پیدا می کند. نمونه ای از این شرایط می تواند چای معروف ذغالی باشد که به واسطه طعم خاصی که دارد بسیار محبوب هم هست.

جوشاندن آب مواد سمی و شیمیایی را حذف نمی کند

با اینکه جوشاندن می تواند برای ضدعفونی شدن آب روش موثری باشد، اما بهترین راه ممکن نیست. اگر آبی که جوشانده اید دارای مواد سمی باشد پس از جوشاندن سالم نمی شود و همچنان مصرف آن می تواند خطرناک باشد.جوشاندن آب بر زنگ زدگی مواد آهنی موجود در آب، رنگ، نمک، خاک، گرد و غبار و دیگر مواد شیمیایی موجود در آب هیچ تاثیری ندارد.

ضد عفونی کردن آب با جوشاندن

تنها مواد شیمیایی که از جنس گاز هستند، مانند کلر، با جوشاندن از بین می روند اما ناخالصی  های محلول دیگری مانند نیترات، سرب، آرسنیک، کلسیم، منیزیم و نمک ها همچنان در آب باقی می مانند. به همین دلیل باید از یک دستگاه تصفیه استفاده کنید و یا خودتان به استفاده از یک بطری یا گالن آب آشامیدنی 5 لیتری یک دستگاه تصفیه طبیعی بسازید.

با ایکه ساخت تصفیه طبیعی با استفاده از خاک و سنگ های مختلف کار ساده ای است، اما رویکرد مناسب استفاده از انواع کاغذ های تصفیه آب و یا حتی یک پارچه تمیز برای چنین مواردی است. با این توضیحات به سراغ سوال بعدی می رویم.

چطور ذرات آب را فیلتر کنیم؟

جوشاندن آب باعث از بین رفتن تمام ارگان های زنده مانند انواع ویروس، باکتری و انگل در آب می شود اما راه مناسبی برای از بین بردن گرد و غبار و یا دیگر مواد موجود در آب نیست. به همین دلیل باید به فیلتر کردن آب بپردازید. اگر به سفر در طبیعت رفته اید و لوازم کمپینگ مانند نی تصفیه آب در دسترس ندارید، می توانید به ساخت یک منبع تصفیه آب بپردازید.

تصفیه کردن آب در طبیعت

برای چنین کاری وابسته به حجم آب مورد نیاز برای تصفیه، حتی می توانید از یک بطری آب آشامیدنی نیم لیتری هم بهره ببرید. بطری را از انتهای ببرید و درون بطری را با مقداری خاک رس، مواد کربنی مانند ذغال، سنگ هایی از جنس سرامیک و شن پرکنید. سپس آب بدست آمده را بجوشانید و بدین ترتیب می توانید آبی سالم در دسترس داشته باشید. البته اگر هنوز ذرات کمی در آب وجود دارد می توانید از یک تکه پارچه تمیز نیز استفاده کنید.

معایب جوشاندن آب چیست؟

اگر درخانه باشید و بخواهید با استفاده از جوشاندن آب آنرا ضد عفونی کنید مشکلی برای در دسترس بودن آتش نیست. اما مشکل دیگری برای سرد شدن آب دارید. برای مثال حتی برای خنک شدن حجم بطری آب آشامیدنی کوچک زمانی 20 تا 25 دقیقه ای باید منتظر بمانید. اما مشکل اصلی برای زمانی است که در طبیعت باشید چراکه لوازم و مواد مورد نیاز برای درست کردن آتش همواره در اختیار شما نیست.

مشکل دیگر هم مجددا در ارتباط با خنک شدن آب جوشیده است که اگر در حین انجام کار بهداشت را به خوبی رعایت نکنید ممکن است مجددا آب جوشانیده و ضد عفونی شده را آلوده کنید.

نظرات کاربران

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

نظرات شما برای ما بسیار سازنده است، خوشحال خواهیم شد نظرات خود را با ما در میان بگذارید و مارا در بهبود ارائه محصول و خدمات یاری فرمائید

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “ایا اب با جوشاندن تصفیه می شود؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *