چرا آب معدنی تاریخ انقضا دارد؟

مطالب عمومی مقالات
1399.03.07
شرکت های تولید کننده مواد غذایی ملزم به درج تاریخ تولید و انقضای محصولات خود بر روی بسته بندی آن […]
تاریخ انقضای آب معدنی

شرکت های تولید کننده مواد غذایی ملزم به درج تاریخ تولید و انقضای محصولات خود بر روی بسته بندی آن ها هستند. آب نیز مانند سایر محصولات دارای تاریخ انقضای مصرف است. با این حال شاید برای شما هم این سوال پیش آمده که مگر آب فاسد می شود؟ معنی تاریخ انقضای درج شده بر روی بطری آب معدنی چیست؟ در این مقاله به این پرسش ها پاسخ خواهیم داد. با ما در سورپرایز همراه باشید.

آیا نیازی به درج تاریخ انقضا بر روی بطری آب معدنی وجود دارد؟

مطابق نظر سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA) مادامی که بطری های آب معدنی تحت دستورالعمل های استاندارد تولید آب و در بسته بندی های پلمپ شده تولید شوند، آب بطری دارای ماندگاری نامحدود است. توجه به این مسئله مهم است زیرا آب به خودی خود خراب نمی شود بلکه نیاز به مواد بیولوژیکی دیگری مانند میکروب ها، باکتری ها و غیره دارد تا بتوانند آب را فاسد کنند. بر این اساس سازمان غذا و داروی آمریکا درج تاریخ انقضا بر روی بطری آب معدنی را ضروری نمی داند.

با این حال در دهه 80 میلادی قانونی به تصویب رسید که شرکت ها را ملزم به درج تاریخ انقضایی کمتر از دو سال بر روی محصولات خود می کرد، حتی اگر محصولی مانند آب غیر قابل فاسد شدن باشد. این قانون بعد ها تغییر کرد. اما همیشه برای خرید آب بهتر است به تاریخ انقضای آن توجه شود. چرا که اگر بیشتر از 6 ماه از تولید آب معدنی گذشته باشد، پلاستیک BPA (بیسفنول ای) و سایر مواد شیمیایی که برای تولید آن استفاده می شود، ممکن است درون آب آزاد شوند. این مواد شیمیایی سلامتی انسان را به خطر می اندازند.

درج تاریخ انقضا بر روی بطری آب معدنی

چه کسی از تاریخ انقضا آب معدنی استفاده می کند؟

فرایند درج تاریخ انقضا برای شرکت های تولید کننده به یک پروسه معمول تجاری تبدیل شده است حتی اگر محصول مورد نظر نیازی به این اطلاعات بر روی بسته بندی خود نداشته باشد. البته الزامات قانونی هم تولید کننده ها را ملزم به ارائه این قوانین می کند.

بر اساس گفته های انجمن بین المللی آب معدنی (IBWA) تاریخ انقضای بطری های آب معدنی، اغلب برای کمک به مدیریت موجودی بر روی بسته بندی ها درج می شوند. این تاریخ ها به خرده فروشان کمک می کنند تا بدانند چه موقع محصولات را نوبت دهی کنند تا همیشه تازه ترین بطری در جلوی صف فروش باقی بماند.

اهمیت پلمپ بودن بطری آب معدنی

چرا پلمپ بودن بطری های آب معدنی اهمیت دارد؟

یک بطری آب باز نشده دارای ماندگاری نامحدودی است. بلافاصله بعد از این که درب بطری باز می شود، آب را در معرض میکروب ها و ذرات غذایی قرار می دهد. در واقع آب به خودی خود گندیده نمی شود بلکه در معرض آلودگی قرار گرفتن آب موجب به خطر افتادن سلامت آن می شود.

علی رغم این که نگهداری حجم زیاد آب معدنی به خاطر بیم آلوده شدن آن توصیه نمی شود. اما برای مثال مقایسه قیمت آب معدنی 19 لیتری با بطری های کوچکی که به فروش می رسد، بسیاری از افراد را به خرید گالن های آب آشامیدنی متمایل می کند. مطابق توصیه های IBWA، نگهداری از بطری های آب معدنی کوچک، راحت تر است چرا که می توان آن را در یک وعده مصرف کرد. IBWA توصیه می کند در صورت باقی ماندن آب، بطری آب معدنی را در یخچال و فریزر نگهداری کنید تا سرعت رشد باکتری در آن کاهش یابد.

قرار گرفتن در معرض هوا در طولانی مدت میزان pH آب را تغییر می دهد (قرار گرفتن در معرض هوا باعث می شود آب کمی اسیدی تر شود) و میزان کلر آن نیز زیاد می شود. قرار گیری در برابر گرد و غبار و میکروب هایی که در هوا در حال گردش هستند نیز بر طعم و مزه آب تاثیر می گذارند. با این حال طعم بد نشانه ای از خراب شدن آب نیست، بلکه نشان دهنده این است که دیگر آب شرایط ایده آل خود را از دست داده است.

دور از گرما نگهداشتن بطری آب معدنی

نکات مهمی که در بسته بندی و ذخیره سازی آب معدنی باید رعایت شود

بطری های آب معدنی یک بار مصرف از پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) و یا پلی اتیلن ترفتالات (PET) ساخته شده اند. پلی اتیلن می تواند بوهایی را که در محیط حضور دارند جذب کند. لذا بهتر است آب معدنی در نزدیکی بنزین، رنگ یا سایر مواد شیمیایی مضر نگهداری نشود. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با محصولات سورپرایز به صفحه پمپ دستی آب معدنی مراجعه بفرمایید.

جذب برخی مواد شیمیایی از ظرف پلاستیکی به داخل آب نیز امکان پذیر است. اگرچه طبق گزارش FDA میزان موادی که منتقل می شوند، در حاشیه امنی قرار دارند. همچنین واکنش های شیمیایی در گرما سریع تر اتفاق می افتند. بنابراین بطری آب معدنی هرگز نباید در برابر نور مستقیم خورشید و یا در یک روز گرم تابستانی در داخل ماشین نگهداری شود.

برخی یافته ها نیز حاکی از آن است که نوشیدن آب بطری هایی که مدت زمان زیادی در برابر نور خورشید قرار می گیرند، با سرطان پستان در خانم ها و برخی دیگر از سرطان ها در آقایان و خانم ها ارتباط مستقیم دارد.

نگهداری از آب معدنی

با این 5 نکته، سلامت آب معدنی را افزایش دهید

آبی که به درستی ذخیره و از آلوده شدن آن جلوگیری شود، فاسد نمی شود و نمی گندد. شما می توانید با رعایت 5 نکته زیر سلامت آب معدنی را تضمین کنید.

  • اگر چند ساعت از مصرف نیمی از آب معدنی می گذرد، از نوشیدن مابقی آن صرفه نظر کنید
  • اگر در حال تمیز کردن بطری آب معدنی برای استفاده مجدد از آن هستید، بگذارید قبل از استفاده، بطری کاملا خشک شود
  • آب را در برابر گرمای شدید، نور مستقیم خورشید و یا نزدیکی مواد شیمیایی خانگی ذخیره نکنید
  • پس از باز کردن یک بطری آب معدنی و نوشیدن بخشی از آن، اگر می خواهید بعدا آن را تمام کنید، بطری را حتما در داخل یخچال نگهداری کنید
  • اگر نگران شست و شوی بطری آب با مواد شیمیایی هستید، می توانید از بطری های شیشه ای و ضد زنگ برای نگهداری آب استفاده کنید

کارشناسان شرکت تولید انواع آب های آشامیدنی سورپرایز به شما توصیه می کنند با نگهداری از بطری های آب در مکان های خشک و خنک، به حفظ سلامت آب کمک کنید. در پایان می توانید برای ثبت سفارش های خود با شماره تلفن ۲۲۸۷۶۷۸۴-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

نظرات کاربران

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

نظرات شما برای ما بسیار سازنده است، خوشحال خواهیم شد نظرات خود را با ما در میان بگذارید و مارا در بهبود ارائه محصول و خدمات یاری فرمائید

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “چرا آب معدنی تاریخ انقضا دارد؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *