چرا در فرایند تصفیه آب کلوئیدهای مضر حذف میشوند؟

مطالب عمومی مقالات
1399.02.08
سیستم تصفیه آب فرایندی است که از سال های دور مورد استفاده بشر قرار می گرفت. تصفیه آب در ابتدا […]
تصفیه آب باعث از بین رفتن ذرات کلوئیدی میشود

سیستم تصفیه آب فرایندی است که از سال های دور مورد استفاده بشر قرار می گرفت. تصفیه آب در ابتدا با جوشاندن آب و روش های ته نشینی در منازل استفاده می شد و رفته رفته این امر به یک فرایند صنعتی در سطح جوامع تبدیل شد. واضح است که آب هاي سطحی نسبت به آب هاي زیرزمینی، غالبا داراي تنوع بیشتري از آلاینده هستند و به همین دلیل فرآیند تصفیه براي این آب ها پیچیده تر است. بیشتر جامدات و آلاینده ها در اندازه هاي کلوئیدي بوده و براي جداسازي آن ها به استفاده از فرآیند هاي تصفیه آب نیاز داریم. در این مقاله قرار است بررسی کنیم که چرا در فرایند تصفیه آب کلوئیدهای مضر حذف میشوند و این امر چگونه صورت می گیرد.

انواع سیستم های تصفیه آب های سطحی کدامند؟

برای تبدیل آب های سطحی به آب آشامیدنی و قابل شرب، به طور معمول از سیستم های تصفیه مشخصی استفاده می شود که در زیر به آن ها اشاره کرده ایم.

  • آشغالگیر
  • تصفیه شیمیایی مقدماتی
  • ته نشینی
  • انعقاد و لخته سازي
  • فیلتراسیون
  • جذب سطحی
  • گندزدایی
  • ذخیره سازي
تولید کلوئید در تصفیه آب

اگر شما در جایی مشغول به کار یا زندگی هستید که اطمینان از مراحل تصفیه آب و سلامت آن ندارید، می توانید برای دسترسی به آب تصفیه شده و سالم به صفحه خرید آب آشامیدنی مراجعه کنید.

ذرات کلوئیدی موجود در آب چیست؟

ذرات کلوئیدی همان ذرات عامل کدورت و غیر قابل ته نشین هستند که اندازه خیلی کوچکی (nm 100-1) دارند. بنابراین به شکل ثقلی ته نشین نخواهند شد. این ذرات به شکل معلق باقی مانده و باعث ایجاد کدورت می شوند. اغلب بار ذرات کلوئیدی منفی است که باید توسط یک منعقد کننده الکترولیتی با یون های بار مثبت، ته نشین شوند.

چگونه می توان ذرات کلوئیدی را از آب آشامیدنی حذف کرد؟

در واقع کلوئید ها یکی از انواع ناخالصی های موجود در آب ها هستند که در فرآیند تصفیه حذف می شوند. ذرات کلوئیدی ذرات ریز و پراکنده در آب هستند که با مولکول های آب مخلوط شده اما در آن حل نمی شوند. به همین دلیل طی فرایند به نام انعقاد و لخته سازی می توان این ذرات را متراکم و سپس آن ها را از آب جدا کرد.

انعقاد و لخته سازی در تصفیه آب چیست؟

انعقاد و لخته سازی در تصفیه آب شامل اصلاح شيميايي ذرات كلوئيدي موجود در آب است که آن ها را برای ته نشینی و جدا سازی آماده می کند. به منظور نزدیک شدن ذرات پراکنده و تشکیل لخته، آب را در هنگام خروج از مرحله انعقاد هم می زنند تا باعث تسريع در رشد لخته ها گردد. در این مرحله هر چه بار کاتیون منعقد کننده بیشتر باشد، موثر تر عمل می کند.  بنابراین منعقد کننده هایی که معمولا استفاده می شوند شامل ترکیبات آلومینیوم و آهن هستند که به ترتیب کاتیون های Al +3 و Fe +3 را در آب ایجاد می کنند.

تفاوت بین انعقاد و لخته سازی در تصفیه آّب

شرکت تولید کننده آب های آشامیدنی سورپرایز نیز در مراحل تصفیه آب آشامیدنی برای حذف ذرات کلوئیدی از روش های مرسوم برای انعقاد و لخته سازی استفاده می کند. در نهایت آب تصفیه شده در بسته بندی های مختلف از جمله آب آشامیدنی یک و نیم لیتری، آب های گالنی و آب های تک نفره توزیع می شوند.

رایج ترین مواد منعقد کننده در تصفیه آب کدامند؟

مواد منعقد کننده، مواد شیمیایی هستند که برای ته نشین ساختن ذرات به ویژه ذرات کلوئیدی در آب از آن استفاده می شوند. منعقد کننده ها دارای پایه آلومینیوم یا آهن مانند سولفات آلومینیوم یا سولفات آهن یا کلراید پلی آلومینیوم یا کلراید آهن هستند. از ترکیبات پلی الکترولیت ها نیز به عنوان منعقد کننده یا کمک منعقد کننده استفاده می شود.

از پلی الکترولیت ها مانند پلی آمین ها برای آب هایی که دارای کدورت کم هستند، در روش فیلتراسیون مستقیم استفاده می شود. پلی الکترولیت ها ممکن است کاتیونی-آنیونی یا آمفوتریک باشند. فیلتراسیون یک روش تکمیل کننده برای خارج کردن لخته های کلوئیدی در فرایند تصفیه آب است.

آیا مواد منعقد کننده تصفیه آب برای بدن ضرر دارد؟

استفاده از مواد منعقد کننده در آب ممکن است اثرات سوء بهداشتی داشته باشد. همچنین مواد شیمیایی مضر ممکن است از طریق تولید و استفاده پلی الکترولیت ها به آب افزوده شود که باید مقادیر آن کمتر از حداکثر مجاز باشد. برای کاهش غلظت این گونه مواد در آب باید در فرآیند آبگیری از لجن، از برگشت آب لجن به آب خام جلوگیری کرد.

گالن آب آشامیدنی 19 لیتری و دیگر محصولات سورپرایز همگی در طی فرآیند های صحیح تصفیه و برای مصرف عرضه می شوند.

آب تصفیه شده

در نهایت حذف مواد کلوئیدی مفید است یا مضر؟

به طور کلی تصفیه آب آشامیدنی امر بسیار مهمی است که می تواند سلامت افراد را تضمین کند. حذف مواد کلوئیدی مضر از آب آشامیدنی هم یکی از مراحلی است که باید برای جلوگیری از آلودگی آب های آشامیدنی در مرحله تصفیه مد نظر قرار بگیرد. همه این موارد در فرایند تولید آب های آشامیدنی سورپرایز نیز انجام می شود و شما می توانید با خیال راحت با خرید انواع آب های آشامیدنی در ابعاد مختلف از آن ها استفاده کنید.

بد نیست بدانید که لوازم جانبی مانند پمپ آب گالن آب معدنی از جمله دیگر محصولات برند سورپرایز است. پیشنهاد می کنیم در کنار خرید آب های گالنی کارکرد آسان این محصول را هم تجربه کنید.

نظرات کاربران

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

نظرات شما برای ما بسیار سازنده است، خوشحال خواهیم شد نظرات خود را با ما در میان بگذارید و مارا در بهبود ارائه محصول و خدمات یاری فرمائید

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “چرا در فرایند تصفیه آب کلوئیدهای مضر حذف میشوند؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *