سر درد ناشی از کم آبی و نشانه های آن

مقالات نقش آب در سلامت بدن
1399.05.27
نوشیدن آب یکی از اصلی ترین عوامل برای فعالیت بهتر ارگان های بدن است. به عبارت بهتر، اگر می توانستید […]
سردرد و بی آبی

نوشیدن آب یکی از اصلی ترین عوامل برای فعالیت بهتر ارگان های بدن است. به عبارت بهتر، اگر می توانستید فعالیت های بدن را با همه جزئیات آن ببینید، متوجه می شدید که این مایع شگفت انگیز و حیاتی چگونه می تواند فعالیت بدن را به طور کلی بهبود بخشد. اما همانطور که وجود آب کافی در بدن باعث منظم تر شدن فعالیت دستگاه ها و سلول ها می شود، کمبود آن می تواند بسیاری از روندهای طبیعی سلامت را مختل کند. کم آبی بدن، نمودهای متفاوتی دارد. اما رایج ترین مشکلی که به دلیل کمبود آب در بدن افراد اتفاق می افتد، سردرد است. در این مطلب بررسی می کنیم که چرا کم آبی باعث سردرد می شود و مهم ترین درمان ها برای آن چیست؟

خشکی مغز، مهم ترین علت سردرد در اثر کم آبی

حتما تا به حال بارها این جمله را شنیده اید که حجم زیادی از بدن ما را آب تشکیل داده است. اما در حقیقت این حجم از آب در کدام قسمت بدن وجود دارد؟

حجم زیادی از آبی که می نوشید، اطراف حساس ترین اعضای بدن را در برگرفته است. در حقیقت حتی میان مهره های ستون فقرات و اطراف مغز، مایعی به نام مایع مغزی-نخاعی وجود دارد که از ایجاد اصطکاک، ضربه و آسیب دیدن این مکانیسم حساس جلوگیری می کنند.

مهم ترین دلیل سردرد در اثر کم آبی، کم شدن مایع میان مغزی است. در حقیقت کاهش حجم این مایع، به مغز فشار وارد می کند و نتیجه این فشار چیزی جز سردردهای آزاردهنده نیست. مهم ترین ویژگی این درد این است که اگر به موقع چاره ای برای آن پیدا کنید، هرگز شدت پیدا نمی کنند. برای مثال اگر در خیابان و در فصل گرما احساس فشار بر جمجمه دارید، با خرید آب معدنی و نوشیدن به موقع آب می توانید تا حد زیادی از شدت گرفتن آن جلوگیری کنید.

سر درد به دلیل کم آب شدن بدن

چرا بدن به کم آبی دچار می شود؟

اگرچه مهم ترین دلیل کم آبی بدن، سهل انگاری در نوشیدن آب کافی است، اما گاهی اتفاقات و بیماری های مختلفی باعث ایجاد این عارضه می شوند. برای مثال بیماری هایی مانند اسهال، تعریق بیش از حد در اثر گرمای شدید هوا یا ورزش های بسیار سنگین، نوشیدن زیاد مایعات کافئین دار و مصرف نوشیدنی های الکلی از دلایل کم شدن حجم مایع مغزی-نخاعی هستند.

گاهی این عوامل آنقدر قوی هستند که برای جبران آن، نوشیدن آب کافی نیست و فرد ناچار است برای درمان و جلوگیری از خطرات احتمالی دیگر به پزشک مراجعه کند.

کودکان و سالمندان، گروه های در معرض خطر کم آبی

سردرد در اثر کم آبی در گروه هایی مانند ورزشکاران حرفه ای و افرادی که به الکل اعتیاد دارند، یک عارضه شایع است. اما مهم ترین افرادی که در معرض این بیماری قرار دارند، کودکان و افراد سالمند هستند.

مهم ترین دلیل این خطر، ضعیف بودن مایع مغزی نخاعی در آنان است. به همین دلیل توصیه می شود که نوشیدن آب به طور منظم و به مقدار کافی در برنامه روزانه این گروه قرار بگیرد. اگر کودک شما در طول روز در مکان هایی دور از خانه (مانند مدرسه یا کلاس های آموزشی است)، یک آب معدنی کوچک را در کوله پشتی او بگذارید و به او یادآور شوید که عادت آب خوردن در طول روز را تمرین کند.

اهمیت آب برای کودکان

علائم سردرد ناشی از کم آبی بدن را جدی بگیرید

اگر به نحوه و نقاط دقیق درد در سردردهای روزانه دقت کنید، می توانید متوجه تفاوت سردردها با یکدیگر شوید. برای مثال سردرد ناشی از کم آبی بدن بر خلاف سردردهای میگرنی و سینوسی، فشاری بر صورت وارد نمی کنند.

این سردردها اغلب در فعالیت هایی مانند دویدن یا بلند کردن اجسام از زمین اتفاق می افتند و نمودی مانند تیر کشیدن و سیاهی رفتن دید دارند. فشار وارد شده اغلب در اطراف پیشانی اتفاق می افتد و می تواند یک درد مقطعی باشد یا فرد را به طور مزمن درگیر درد کند.

با این حال سردردهایی که بر اثر کمبود آب ایجاد می شوند، ممکن است علامت های زیر را نیز در افراد ایجاد کنند.

  • تشنگی شدید
  • خشکی آزار دهنده دهان
  • کاهش فشار خون
  • بی حالی و خستگی مفرط
  • حالت تهوع
  • گودی زیر چشم

راه های جلوگیری از سردرد ناشی از کم آبی

یکی از اشتباهات رایج افراد بعد از ابتلا به این دردهای مقطعی، مصرف خودسرانه قرص های مسکن است. در حالی که به طور قطع، بهترین درمان برای این سردردهای آزاردهنده، نوشیدن مداوم آب به مقداری کافی در روز است. برای جذب بیشتر آب نیز می توانید سبزیجات و میوه های تازه مصرف کنید و البته مصرف کافئین را تا حد زیادی پایین بیاورید.

یکی از راه های جلوگیری از این درد به ویژه در فصل گرما این است که هنگام تردد در خیابان با اتومبیل خود، همیشه آب کافی در ماشین داشته باشید. برای مثال بسته آب 10 لیتری می تواند یک منبع کافی در سفرهای بین شهری یا برای افرادی با مشاغل خاص ( مثلا رانندگان تاکسی) برای تامین آب لازم بدن در هر شرایطی باشد.

همچنین اگر میزان درد خارج از تحمل شما است، پیشنهاد می کنیم که پیش از هرگونه درمان خانگی، به پزشک مراجعه کنید.

جلوگیری از سردرد با نوشیدن آب

نوشیدن آب سالم، یک اصل مهم برای فرار از دردهای مزمن

مهم تر از نوشیدن آب در طول روز، نوشیدن آب سالم است. سلامت و کیفیت آب آشامیدنی همان عاملی است که می تواند سلامت شما را به طور کامل تضمین کند. به همین دلیل بهتر است اگر تمایل به خرید آب آشامیدنی دارید، به شرکت های معتبر و دارای نشان سلامت اعتماد کنید.

سورپرایز یکی از مهم ترین برندهای عرضه آب آشامیدنی در کشور است. این شرکت با ارائه محصولات باکیفیت و توجه به سلامت مشتریان، توانسته به یک برند معتبر و ماندگار تبدیل شود. برای خرید انواع آب معدنی با بسته بندی ها و اندازه های متفاوت، می توانید به فروشگاه آنلاین سورپرایز مراجعه و یا با شماره های این مجموعه تماس بگیرید.

نظرات کاربران

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

نظرات شما برای ما بسیار سازنده است، خوشحال خواهیم شد نظرات خود را با ما در میان بگذارید و مارا در بهبود ارائه محصول و خدمات یاری فرمائید

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “سر درد ناشی از کم آبی و نشانه های آن”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *