بهترین آب برای تهیه شیر خشک کدام است؟

مطالب عمومی مقالات
1399.03.27
شیر خشک هیچگاه ارزش غذایی شیر مادر را برای نوزادان به همراه ندارد اما می توان با تهیه اصولی، مزه […]
آب مناسب برای تهیه شیر خشک

شیر خشک هیچگاه ارزش غذایی شیر مادر را برای نوزادان به همراه ندارد اما می توان با تهیه اصولی، مزه آن را بهبود بخشید. همچنین مادران می توانند با استفاده از آب مناسب، چربی های شیر را غنی تر کرده و مواد معدنی موجود در آن را افزایش دهند. در این مقاله سورپرایز با نحوه تهیه شیر خشک، نوع و میزان آب قابل استفاده برای تهیه آن و بهترین زمان برای شروع مصرف آب توسط نوزادان آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

چگونه شیر خشک تهیه کنیم؟

برای درست کردن شیر خشک باید تمام جوانب احتیاط را رعایت کنید تا تغذیه کودک در بهترین کیفیت حاضر و آماده شود. مراحل زیر شما را در این مسیر کمک می کند.

1. بطری شیر را آماده کنید

پس از بررسی تاریخ تولید و انقضای شیر خشک، باید شیشه شیر، پیمانه، قاشق و حلقه سر شیشه را به طور کامل استریل کنید. برای این کار بهتر است بطری را با استفاده از یک کیسه استریلیزر بخار مایکروویو به مدت پنج دقیقه در آب بجوشانید و حداکثر 30 دقیقه اجازه دهید آب کاملا سرد شود. پس از اولین استفاده، دیگر نیازی به استریل کردن بطری و لوازم جانبی آن نیست و تنها کافی است وسایل را با آب و صابون بشویید و اجازه دهید خشک شوند. برس شیشه شور نوزاد می تواند در این امر به شما کمک کنند.

تهیه شیر خشک

2. آب را به پودر شیر خشک اضافه کنید

به کمک دستورالعملی بر روی قوطی شیر خشک نوشته شده، آب را به شیر خشک اضافه کنید. برای تهیه محلول شیر خشک از هر نوع آب تمیز و بهداشتی می توانید استفاده کنید. اگر نسبت به باکتری های موجود در آب شهری احساس نگرانی می کنید، ضمن مشورت با پزشک کودک خود نسبت به خرید آب آشامیدنی اقدام کنید. با این وجود پس از جوشاندن آب به مدت یک دقیقه نیز می توانید نسبت به بهداشت آب لوله کشی اطمینان حاصل کنید.

اضافه کردن آب به شیشه شیر

در نظر گرفتن میزان فلوئور موجود در آب مورد استفاده برای تهیه فرمول شیر خشک نیز اهمیت ویژه ای دارد. قرار گرفتن در معرض فلوراید به جلوگیری از پوسیدگی دندان در دوران نوزادی کمک می کند. با این وجود، مخلوط کردن مرتب پودر شیر خشک با آب فلوئوریده ممکن است خطر بروز لکه های سفید روی دندان ها (فلوروز) را افزایش دهد. یکی از راه های به حداقل رساندن مواجهه کودک با فلوراید، استفاده از فرمول های آماده تهیه شیر خشک است.

3. در صورت لزوم محلول آماده شده را گرم کنید

برای آماده کردن محلول جهت مصرف، اقدامات زیر را انجام دهید:
• محلول را خوب تکان دهید.
• محلول آماده شده را برای مصرف داخل بطری تمیزی که از قبل آماده کردید، بریزید.
• به محلول نهایی آب یا مایع دیگری اضافه نکنید.

گرم کردن شیشه شیر

بهتر است شیر آماده شده هم دما و یا خنک تر از دمای اتاق باشد. با این حال اگر قصد گرم کردن محلول را دارید، شیشه شیر را به مدت چند دقیقه در داخل یک کاسه آب گرم قرار داده و یا زیر شیر آب قرار دهید تا کمی ولرم شود. شیشه شیر را هیچگاه در مایکروویو گرم نکنید. چرا که ممکن است محلول به طور یکنواخت گرم نشود و دهان نوزاد را بسوزاند. شما می توانید برای خرید آب معدنی در حجم زیاد به صفحه آب آشامیدنی ۱۹ لیتری مراجعه نمایید.
اگر بیش از یک ساعت از درست کردن فرمول و تغذیه کودک گذشته است، محتوی باقی مانده از محلول را دور بریزید و از نگهداری آن در یخچال خودداری کنید چرا که باکتری های منتقل شده از دهان نوزاد به شیشه شیر می تواند در یخچال تکثیر شود.

بهترین آب برای درست کردن شیر خشک چیست؟

آبی که برای مخلوط کردن با شیر خشک استفاده می کنید باید تمیز و سالم باشد. جوشاندن آب آلاینده های موجود در آن را مانند مس و سرب از بین می برد و باعث تغلیظ مواد معدنی می شود. لذا آبی که پس از جوشانده شدن، با محیط اتاق هم دما شده باشد گزینه مناسبی برای درست کردن شیر خشک است.
آب های معدنی که مقدار بالایی سدیم دارند نیز بهتر است برای تهیه شیر خشک مورد استفاده قرار نگیرند. اما می توانید با خرید آب معدنی های استاندارد و تایید شده به همراه پمپ دستی آب، علاوه بر بهره مندی از املاح معدنی آب بسته بندی شده در شیر مصرفی نوزادان، مصرف آن ها را هم کنترل کنید.
آب دادن به نوزاد، باید ها و نباید ها
تا قبل از 6 ماهگی و زمانی که نوزادان هنوز شروع به مصرف مواد غذایی جامد نکرده اند، بهتر است از دادن آب به آن ها خودداری کرد. چون شیر تمام آنچه که بدن نوزاد برای رشد نیاز دارد، تامین می کند. پس از 6 ماهگی نیز نباید در خوراندن آب به کودکان زیاده روی کنید زیرا اشتهای آن ها را کور می کند و موجب دل درد می شود.

آب دادن به نوزاد

با این حال برخی پزشکان در شرایط خاص، تجویز آب را برای کودکان زیر 6 ماه نیز تجویز می کنند. پیشنهاد می کنیم برای خرید آب با کیفیت و سرشار از مواد معدنی به صفحه آشامیدنی یک و نیم لیتری مراجعه کنید.
لازم است والدین نسبت به نشانه های مسمویت غذایی در نوزادان خود آگاهی داشته باشند تا در صورت مشاهده این علائم در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند. اسهال و استفراغ از مهمترین نشانه های ناشی از سو مصرف مواد غذایی است. گاهی اوقات نیز آب مصرف شده توسط نوزادان سبب التهاب روده و معده آن ها می شود. در صورتی که بعد از غذا دادن به فرزندان خود، با این علائم و نشانه ها روبرو شدید، فورا به پزشک اطفال مراجعه کنید. در پایان می توانید برای ثبت سفارش های خود با شماره تلفن 02122876784 تماس حاصل فرمایید.

نظرات کاربران

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

نظرات شما برای ما بسیار سازنده است، خوشحال خواهیم شد نظرات خود را با ما در میان بگذارید و مارا در بهبود ارائه محصول و خدمات یاری فرمائید

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “بهترین آب برای تهیه شیر خشک کدام است؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *