آیا آب چشمه ها سالم است؟ فواید و مزایای نوشیدن آب چشمه

مطالب عمومی مقالات
1399.02.09
انسان ها تقریبا تا چند قرن گذشته آب شیرین و تصفیه شده مصرف نمی کردند. امروزه اما با پیشرفت علم […]
نوشیدن آب چشمه خوب است یا بد؟

انسان ها تقریبا تا چند قرن گذشته آب شیرین و تصفیه شده مصرف نمی کردند. امروزه اما با پیشرفت علم و تکنولوژی نه تنها آب تصفیه و شیرین شده در اختیار بیشتر جوامع قرار دارد بلکه استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی نیز مرسوم شده است. با این وجود همچنان عده ای بر این باورند که نوشیدن آب های طبیعی مانند آب چشمه ها می تواند برای بدن مفید باشد. دراین مقاله به بررسی آب های موجود در طبیعت می پردازیم و به این موضوع می پردازیم که آیا آب چشمه ها سالم است یا خیر.

آب چشمه چه ویژگی هایی دارد

آب آشامیدنی سالم تقریباً در همه جای طبیعت وجود دارد. آب چشمه های کوهستان اغلب حاوی مواد معدنی بیشتری نسبت به آب های سطحی هستند؛ مواد معدنی از جمله منیزیم، کلسیم، سدیم و آهن  که در طولانی مدت برای سلامتی ما مفید هستند. اما نکته مهم این است که آب همه چشمه ها یکسان نیستند. به عنوان مثال اگر در نزدیکی محل زندگی شما چشمه کوه هایی قرار دارند که نزدیک مکان های شهری یا صنایع آلوده هستند، بهتر است با خرید آب آشامیدنی سالم جان خودتان را نجات بدهید.

مضرات آب چشمه

آب چشمه بهتر است یا آب تصفیه شده؟

تا کنون تحقیقات دقیقی مبنی بر سالم تر بودن آب چشمه ها به نسبت آب های شیرین تصفیه شده به دست نیامده است. اما برخی معتقدند که کلر موجود در آب های تصفیه شده شهری احتمال بیماری هایی نظیر سرطان روده بزرگ و پستان را در برخی موارد خاص افزایش می دهد. البته جای نگرانی وجود ندارد زیرا خطرات ناشی از کلر موجود در آب شیر با فیلترهایی مانند TAPP قابل کاهش دادن است.

به طور کلی از آنجایی که سالم بودن آب های موجود در طبیعت جز در موارد خاص قابل تشخیص نیستند، توصیه می شود که در منزل از یک دستگاه تصفیه آب خانگی متناسب با نیازی که دارید استفاده کنید. هنگام بیرون رفتن نیز همیشه یک بطری آب آشامیدنی کوچک همراه خودتان داشته باشید.

کدام چشمه ها آب سالم دارند؟

چشمه محل بروز آب های زیر زمینی است. برخی چشمه ها خواص درمانی داشته و خطری آب آن را تهدید نمی کنید. در مورد دیگر چشمه ها باید گفت تنها چشمه هایی نیا به تصفیه آب ندارند که شامل موارد زیر باشند.

  • در قسمت بالا یا اطراف چشمه ساختمان مسکونی، مزارع کشاورزی و حفره های عمیق نباشد.
  • دهانه چشمه بدون حفاظ نباشد.
  • با آب سطحی زمین ارتباط نداشته باشد، یعنی پس از بارندگی گل آلود نشود.
خواص نوشیدن آب چشمه

تا زمانی که از حفاظت آب خالص چشمه در برابر عوامل خارجی و آلودگی های محیط اطمینان داشته باشیم، می توان آب چشمه را آب سالم به حساب آورد.

مزایا و معایب آب چشمه کدامند؟

آب چشمه های سالم و به دور از آلودگی در صورت سالم بودن قبل مصرف هستند. برخی دیگر هم قابلیت تصفیه شدن دارند نیز در همان محلی که آب از زمین جوشیده و به بیرون می‌ریزد، مستقیما تصفیه و بسته بندی می شود. این آب درون بطری های شیشه ای یا پلاستیکی در ابعاد مختلف از بطری های تک نفره گرفته تا آب آشامیدنی 19 لیتری بسته بندی و توزیع می شود.

از فواید آب چشمه برای بدن انسان چه می دانید؟

از لحاظ تئوری، آب های چشمه پاکیزه بوده، عاری از هرگونه مواد سمی هستند و همانند آب های معدنی دارای مواد معدنی می ‌باشند. نوشیدن آب چشمه به دلیل انواع مواد معدنی که دارد، می تواند برای بدن انسان مفید باشد و کمبود بسیاری از املاح مورد نیاز بدن را جبران کند. از این رو آب های بدست آمده از چشمه های طبیعی درون بطری های پلاستیکی نگهداری شده و در فروشگاه های معتبر در سراسر دنیا برای مصرف عموم مردم عرضه می شوند.

اصلی ترین معایب آب چشمه که مانع از تبدیل آن به یک نوشیدنی همیشگی میشوند

بسته به اینکه شما چه مقدار آب می ‌نوشید، آب چشمه در مقایسه با آب لوله کشی گران قیمت است. همچنین برخی آب های چشمه ای فیلتر نمی‌شوند که به همین علت ممکن است خطرات بالقوه ای برای سلامتی انسان به همراه داشته باشد. پس نوشیدن مداوم آب چشمه ممکن نیست.

آیا آب چشمه ها و قنات برای آشامیدن مناسب است؟

انواع بیماری ها بر اثر نوشیدن آب چشمه کدام است؟

آب چشمه ها اگر سالم باشند مشکلی برای سلامتی به وجود نمی آورند مگر آن که این آب ها به صورت معدنی و تصفیه نشده به مدت طولانی مصرف شوند. در این صورت ممکن است مصرف آب چشمه بیماری های زیر را به همراه داشته باشد.

  • دانشمندان هشدار دادند كه مصرف آب معدني باعث پوسيدگي دندان كودكان مي شود. كم بودن عنصر فلورايد در آب هايي كه در بطري هاي بسته بندي شده عرضه مي شود در مقايسه با آب لوله كشي زمينه ساز پوسيدگي دندان در كودكان است.
  • پیشنهاد می کنیم اگر دستگاه تصفیه آب خانگی در منزل ندارید به جای خرید آب معدنی از گالن آب آشامیدنی 19 لیتری استفاده کنید.
  • نوشیدن آب از چشمه هایی که در معرض آلودگی آب قرار دارند می تواند باعث انتقال هپاتیت آ شود.
  • با وجود املاح معدني در آب هاي معدني كارشناسان مصرف دائمي اين نوع آب را مناسب نمي دانند.
  • زیرا در برخي موارد به ويژه براي افرادي كه در نواحي كليه، مثانه و مجاري گوناگون بدن مستعد سنگ سازي هستند، می تواند باعث بروز مشکل در آن ها شود.
آیا آب چشمه قابل خوردن است؟

کارشناسان شرکت تولید انواع آب های آشامیدنی سورپرایز به شما توصیه می کنند به جای نوشیدن دائمی آب های معدنی از آب های آشامیدنی استفاده کنید. شما نیز می توانید برای ثبت سفارش های خود با شماره تلفن 22876784-021 تماس حاصل فرمایید.

نظرات کاربران

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

نظرات شما برای ما بسیار سازنده است، خوشحال خواهیم شد نظرات خود را با ما در میان بگذارید و مارا در بهبود ارائه محصول و خدمات یاری فرمائید

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “آیا آب چشمه ها سالم است؟ فواید و مزایای نوشیدن آب چشمه”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *