چرا نباید در خوردن آب سرد زیاده روی کنیم؟

مضرات آب , مقالات ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
نوشیدن آب خنک

همه ما می دانیم که نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در روز بسیار اهمیت دارد. با این وجود، آیا از این واقعیت آگاه هستید که درجه حرارت آبی که می نوشید نیز می تواند بر سلامتی شما تأثیر بگذارد؟ اکثر افراد بلافاصله پس از بازگشت از به منزل، به خصوص در روزهای گرم تابستانی، یک لیوان آب سرد می نوشند تا عطش خود را برطرف و خستگی را از بدن خود دور کنند. اما نوشیدن آب خنک می تواند صدمات زیادی برای سلامتی ما به همراه داشته باشد. در این مقاله، به معرفی ۹ مورد از مهمترین مضرات زیاده روی در خوردن آب سرد می پردازیم. با ما در سورپرایز همراه باشید.

۱- آب سرد فرایند هضم را در بدن شما تحت تأثیر قرار می دهد

یکی از دلایل اصلی برای پرهیز از نوشیدن آب سرد، پیامد های جدی آن بر هضم غذا در بدن است. خوردن آب خنک و برخی نوشیدنی های سرد، عروق خونی را منقبض کرده و گردش خون داخل آن ها را با محدودیت روبرو می کنند. به علاوه مصرف آب سرد فرآیند طبیعی جذب مواد مغذی هنگام گوارش را محدود می کند.

دلیل این امر هدایت تمرکز بدن از هضم غذا به سمت تنظیم دمای بخش های مختلف است. بدن شما برای تنظیم دمای بدن هنگام مصرف هر ماده غذایی که دارای درجه حرارتی بسیار پایین باشد، باید انرژی بیشتری مصرف کند. در واقع برای هضم مناسب و جذب مواد مغذی، انرژی اضافی باید اختصاص داده شود.

تاثیر نوشیدن آب خنک در فرایند هضم غذا

۲- زیاده روی در مصرف آب سرد، ضربان قلب را کاهش می دهد

یکی دیگر از صدمات نوشیدن آب خنک، کاهش ضربان قلب است. مطالعات نشان داده است که نوشیدن آب خنک نه تنها ضربان قلب را کاهش می دهد بلکه باعث تحریک عصب واگ نیز خواهد شد. عصبی که عملکرد های غیر ارادی بدن را کنترل می کند و مستقیماً تحت تأثیر دمای پایین آب قرار دارد. این عصب در نهایت با تاثیرپذیری از نوشیدن آب سرد، باعث کاهش ضربان قلب می شود.

۳- نوشیدن آب خنک بدن شما را با شوک روبرو می کند

باید از نوشیدن آب خنک شده بعد از یک فعالیت بدنی سخت به شدت جلوگیری کرد. بسیاری از افراد بعد از یک فعالیت سخت ورزشی با خرید آب معدنی خنک و نوشیدن آن، تشنگی خود را بر طرف می کنند. با این حال، کارشناسان ورزشی توصیه می کنند بعد از ورزش، آب گرم بنوشید.

بدن شما هنگام فعالیت های ورزشی گرمای زیادی تولید می کند. اگر آب خنک بنوشید، عدم تطابق دمایی، بر سلامتی فرایند گوارش بدن شما تأثیر می گذارد. همچنین جذب آب سرد پس از انجام حرکات ورزشی برای بدن کار سختی است و ممکن است منجر به درد مزمن معده شود.

۴- آب خنک، تجزیه چربی در بدن را مختل می کند

نوشیدن آب خنک بلافاصله بعد از صرف غذا باعث اختلال در توانایی بدن در تجزیه چربی ها می شود. دمای پایین آب، چربی های موجود در غذاها را محکم و یکپارچه می کند و در نتیجه تجزیه شدن چربی های ناخواسته برای بدن مشکل می شود. حتی اگر آب ولرم می نوشید، اطمینان حاصل کنید که ۳۰ دقیقه از زمان میل کردن غذا گذشته باشد تا از مشکلات و مضرات مصرف آن جلوگیری شود.

یبوست با مصرف آب خنک

۵- نوشیدن آب خنک منجر به یبوست می شود

نوشیدن آب با دمای اتاق برای فرایند هضم لازم است، اما نوشیدن آب سرد می تواند منجر به یبوست شود. دلیل این امر همان طور که گفته شد، سفت شدن مواد غذایی هنگام عبور از روده در فرایند هضم است. همچنین آب خنک می تواند رود ها را منقبض کند که از مهمترین دلایل یبوست به شمار می رود. شما می توانید برای خرید آب معدنی، به صفحه آب آشامیدنی یک و نیم لیتری مراجعه کنید.

۶- بدن در اثر نوشیدن آب سرد، دچار هیدراتاسیون مزمن می شود

بر خلاف آنچه که تصور می شود، نوشیدن آب یخ به جای آن که روند هیدراتاسیون بدن شما را تسریع کند، سرعت آن را کاهش می دهد. هیدراتاسیون در واقع فرایند آب رسانی به بدن انسان است. دلیل کاهش سرعت این فرایند با مصرف آب خنک، تلاش بدن برای رساندن دمای آب به میزان صحیح آن است. تنها استثنا در این مورد، دونده های حرفه ای مسافت های طولانی هستند که در طولانی مدت از مکانیسم تاخیر در پاسخ برای حفظ سطح آب بهره مند می شوند.

تاثیر مصرف آب خنک در روند هیدراتاسیون

۷- مصرف آب سرد، انرژی بدن شما را در طولانی مدت کاهش می دهد

در حالی که نوشیدن آب یخ می تواند باعث افزایش احساس طراوت و تحریک شما در کوتاه مدت شود، اما در طولانی مدت بدن را با کاهش انرژی روبرو می کند. این امر به این دلیل است که بدن شما باید از انرژی اضافی برای متعادل کردن آب سرد استفاده کرده و آن را تا دمای محیط کاهش دهد. پیشنهاد می کنیم برای خرید آب معدنی با مراجعه به صفحه قیمت گالن آب معدنی و مقایسه هزینه مصرفی خود در مقایسه با گزینه های دیگر، اقدام به خرید کنید.

۸- آب خنک، گلو را تحریک می کند

همانطور که یک روز سرد زمستانی می تواند شما را به آب ریزش بینی دچار کند و سینوس های شما را تحریک نماید، آب خنک نیز همان واکنش جسمی را ایجاد می کند. به عبارت دیگر، بدن شما با ایجاد مخاط به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی برای گرم کردن هوا یا یک مایع سرد عمل می کند. با این تفاوت که در مورد آب یخ، این واکنش بدنی بی عارضه است و باعث تجمع مخاط بیشتر در مجاری تنفسی می شود و به این ترتیب گلوی شما درد می گیرد.

سردرد ناشی از مصرف آب سرد

۹- نوشیدن آب یخ شما را دچار سردرد می کند

احتمالا تا به حال احساس سردرد شدید بعد از خوردن بستنی خنک را تجربه کرده اید. نوشیدن آب یخ نیز می تواند همین تجربه را به همراه داشته باشد. در واقع با مصرف آب سرد، بسیاری از اعصاب حساس در ستون فقرات متوقف می شود و آن ها بلافاصله پیام هایی را به مغز شما منتقل می کنند که باعث سردرد می شوند.

مضرات زیاده روی در نوشیدن آب سرد بیش از مزایای آن است

در این مقاله به مهمترین دلایل پرهیز از زیاده روی در مصرف آب سرد اشاره کردیم. بسیاری از پزشکان توصیه می کنند برای نوشیدن آب، حداقل تا هم دمایی آن با محیط حوصله به خرج داده شود. با این حال کاهش درد موضعی و سم زدایی برخی از مزایایی است که با مصرف آب خنک حاصل می شود. در پایان پیشنهاد می کنیم برای خرید انواع آب معدنی و ثبت سفارش های خود با شماره تلفن ۲۲۸۷۶۷۸۴-۰۲۱ تماس حاص فرمایید.