دوران نوزادی و کودکی تاثیر بسیار مهمی بر سلامت کودک دارد. در این زمان بدن نوزاد به اقسام ویتامین ها برای رشد کامل نیاز دارد. مصرف آب نیز نقش بسیار مهمی در سلامتی کودک دارد. جدای از مصرف مستقیم، آب می تواند از طریق شیر، میوه و سوپ نیز وارد بدن نوزاد شود. معمولا مادران در هنگام نوزادی می پرسند که مقدار آب دادن به نوزاد چقدر باید باشد؟ در این مقاله سورپرایز سعی می کنیم به این سوال پاسخ دهیم.

از چندماهگی به نوزاد آب بدهیم؟

متخصصان توصیه می کنند تا قبل از 6 ماهگی به نوزاد آب ندهید. تا قبل از شش ماهگی آب بدن نوزاد از طریق شیر یا سایر مواد مایع مثل سوپ تامین می شود با شروع مصرف غذاهای جامد می توان آب دادن به نوزاد را هم آغاز کرد. میزان آب بسته به گرم بودن یا سرد بودن و شرایط جسمانی نوزاد متفاوت است. پیشنهاد می کنیم برای خرید آب به صفحه خرید آب آشامیدنی سورپرایز مراجعه کنید.

چقدر به نوزاد آب بدهیم

چرا پیش از 6 ماهگی نمی توان به نوزاد آب داد؟

بهترین ماده غذایی نوزاد تا 6 ماهگی شیرمادر است. از بدو تولد تا سن شش ماهگی بدن نوزاد در حال رشد و تکمیل است. معمولا در این سن کلیه ها و دستگاه گوارش کامل نشده اند. دادن آب به نوزاد در این سن معده را پر می کند و موجب کاهش اشتهای نوزاد به مصرف شیر مادر می شود. نخوردن شیر نیز عواقب جدی بر روی سلامتی نوزاد دارد. همچنین معمولا آب دارای مواد معدنی از قبیل سدیم است. با ورود آب مقدار زیادی سدیم وارد بدن نوزاد می شود. سدیم می تواند موجب مسمویت غذایی و حتی به کما رفتن کودک شود. برای آشنایی و خرید انواع آب آشامیدنی به صفحه آب لاکچری کوچک مراجعه بفرمایید.

آیا می توان شیر خشک را با آب مخلوط کرد؟

همان طور که می دانید شیر خشک برای مصرف بایستی با آب رقیق شود. مخلوط کردن شیر خشک با آب مشکلی ندارد اما باید احتیاط کرد. برای اطمینان هیچ وقت بیشتر از آبی که در دستور مصرف شیرخشک قید شده، آب بیشتری را با شیر خشک مخلوط نکنید. رقیق کردن بیش از اندازه شیر خشک موجب عدم جذب مواد مغذی شیر می شود. همچنین رقیق کردن بیش از اندازه ممکن است موجب مسمویت نوزاد شود.

مقدار آب دادن به نوزاد

شرایط آب مصرفی برای نوزادان

آب مصرفی نوزادان باید کاملا سالم و بهداشتی باشد. پیش از مصرف آب، آب باید به مدت یک دقیقه کاملا جوشیده شود. آب جوشیده شده میکروب کمتری دارد. آب جوشیده را می توان حداکثر تا 72 ساعت و در یخچال نگه داری کرد. پس از جوشیدن آب، باید آن را در دمای محیط سرد کنیم. پس از سرد شدن نوزاد می تواند آب را مصرف کند. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با محصولات سورپرایز به صفحه پمپ دستی آب معدنی مراجعه بفرمایید.

چه آب هایی برای نوزادان مضر است

هر نوع آبی که نوزاد می خواهد مصرف کند بایستی جوشیده شود. پزشکان توصیه می کنند حتی آب معدنی را نیز قبل از مصرف به جوش بیاوریم و سپس به نوزاد بدهیم. همچنین توصیه می شود از دستگاه های خانگی تصفیه کننده آب برای نوزدان استفاده نکنید. این دستگاه ها سدیم آب را افزایش می دهند. سدیم بالا نیز موجب مسمویت غذایی نوزاد می شود.

مقدار آب دادن به نوزاد چقدر باید باشد

مقدار آب نوزاد چقدر باشد؟

نوزادان به ازای هر کیلوگرم از وزنشان به حدود یکصد میلی لیتر آب نیاز دارند. این مقدار برابر با یک سوم فنجان است. پیشنهاد می شود پس از شش ماهگی نوزاد را به مصرف آب عادت دهید. در این زمان بدن نوزاد برای رشد به آب بیشتری نیاز دارد. اگر نوزاد علاقه زیادی به آبمیوه دارد بهتر است در کنار نوشیدن آبمیوه، به او آب هم بدهید. در فصل های گرم سال مانند تابستان بدن نوزاد به آب بیشتری نیاز دارد. همچنین با بزرگ تر شدن نوزاد می توان شیشه آبی را در اختیار او قرار داد. به این ترتیب نوزاد می تواند در هنگام تشنگی خودش آب بنوشد. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با محصولات متفاوت سورپرایز به صفحه آب آشامیدنی گالنی مراجعه بفرمایید.

فواید مصرف آب برای نوزادان بالاتر از 6 ماه

مصرف کافی آب فواید زیادی به همراه دارد. نزدیک به 70 درصد حجم بدن انسان را آب تشکیل داده است. به همین منظور بدن همیشه باید آب کافی را در اختیار داشته باشد. در ادامه به چند مورد از فواید مصرف آب اشاره می کنیم.

مقدار آب دادن به نوزاد

مصرف آب به سیستم گوارش کمک می کند

مصرف کافی آب موجب نرم شدن روده ها و سیستم گوارش می شود. به همین دلیل توصیه می شود برای دفع راحت مواد زاید و جلوگیری از یبوست به میزان کافی آب مصرف کنیم. به همین دلیل سعی کنید حتما بعد از شش ماهگی نوزاد خود را به مصرف کافی آب عادت دهید.

رشد بهتر عضلات با مصرف آب

همه اعضای بدن به آب کافی احتیاج دارند. مصرف کافی آب می تواند موجب رشد عضلات بدن شود. عضلات بدن برای رشد علاوه بر اکسیژن به آب نیاز دارند. بنابراین مصرف مداوم آب را برای رشد بهتر عضلات فراموش نکنید.

مصرف آب سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

مطالعات انجام شده نشان می دهد مصرف کافی آب بر روی سیستم ایمنی بدن اثر گذار است. بنابراین پیشنهاد می کنیم برای تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بیماری حتما به مقدار کافی آب مصرف کنید. عادت دادن نوزاد به مصرف آب موجب سلامتی بیشتر در بزرگسالی می شود.

مقدار آب دادن به نوزاد چقدر باید باشد

سخن آخر با پدر و مادرها

در این مقاله سعی کردیم به جنبه های مختلف آب دادن به نوزاد را بررسی کنیم. در انتها به پدر و مادر ها توصیه می کنیم برای مصرف آب نوزاد پیش از شش ماهگی حتما با پزشک مشورت کنید. اگرچه مصرف آب پیش از شش ماهگی توصیه نمی شود اما در برخی موارد با تجویز پزشک می توان به نوزاد آب داد.

نظرات کاربران

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

نظرات شما برای ما بسیار سازنده است، خوشحال خواهیم شد نظرات خود را با ما در میان بگذارید و مارا در بهبود ارائه محصول و خدمات یاری فرمائید

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “چقدر آب به نوزاد بدهیم؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *