کلر آب چه تاثیری بر سلامت دندان ها دارد؟

مضرات آب مقالات
1399.04.03
بسیاری تصور می کنند که کلر به دلیل داشتن خاصیت ضد عفونی، ضرری برای سلامت انسان ندارد. اما اگر شنا […]
ضررهای کلر آب

بسیاری تصور می کنند که کلر به دلیل داشتن خاصیت ضد عفونی، ضرری برای سلامت انسان ندارد. اما اگر شنا کردن در استخر یکی از تفریحات همیشگی شما در فصل تابستان است، باید بدانید که این ماده گندزدا همان قدر که یک ناجی برای سلامت انسان ها است، می تواند به یک ماده خطرناک هم تبدیل شود. از این رو تصمیم گرفته ایم در این مقاله به صورت کامل و از جهات مختلف، مضرات مصرف خواسته یا ناخواسته این ماده ضدعفونی کننده بر سلامت دندان را بررسی کنیم تا با آگاهی بیشتر در حفظ سلامتی خود کوشا باشید.

اصلی ترین مضرات کلر بر سلامت دندان ها

میزان کلری که در آب لوله کشی وجود دارد، با توجه به استانداردهای غذایی تعریف شده است. اما بسیاری از زمان ها، مثلا بعد از شنا کردن در آب استخر یا مصرف آب های معدنی ناسالم، مقدار زیادی کلر به صورت ناخواسته به بدن ما وارد می شود و تاثیرات منفی روی دندان ها دارد که در ادامه به بعضی از آن ها اشاره می کنیم.

میزان کلر موجود در استخر

از بین رفتن مینای دندان، یکی از مهم ترین خطرات کلر

از بین رفتن مینای دندان از مهم ترین آسیب هایی است که کلر بر دندان ها وارد می کند. در حقیقت این ماده از طریق یک فرایند شیمیایی، می تواند باعث سست شدن مینای دندان شود. از بین رفتن مینای دندان ها، استحکام آن ها را پایین می آورد و زمینه ای برای پوسیدگی زودرس دندان یا زمینه ساز شکنندگی آن است.

Chlorine آب عامل بالا بردن حساسیت های دندان

دنتین یکی از لایه هایی است که روی سطح دندان را می پوشاند و مانند مینا، بخشی از حفاظت سطوح دندان ها را به عهده دارد. کلر آب می تواند لایه های پوشاننده سطح دندان را تحت تاثیر قرار دهد. نازک شدن این لایه ها باعث می شود که مواد غذایی با هزاران کانال عصبی در تماس مستقیم قرار بگیرد.

به همین دلیل غذاهای گرم و سرد یا مواد غذایی با مزه های بسیار شیرین یا بسیار ترش، مستقیما صدها کانال عصبی را تحت تاثیر قرار می دهد. این درد و ناراحتی ایجاد شده را بیماری حساسیت دندان می دانند و کلر می تواند یکی از اصلی ترین عوامل در ایجاد این بیماری باشد.

تغییر رنگ دندان، از رایج ترین مضرات کلر آب

Chlorine می تواند لایه هایی از رنگ سفید دندان را از بین ببرد. لکه های زرد زیر مینای دندان، پس از مدتی به یک لکه قهوه ای رنگ تبدیل می شود. این فرایند یک شبه اتفاق نمی افتد و تغییر رنگ دندان ها به تدریج خود را نمایان می کند.

عوارض مصرف کلر بر دندان

خشک شدن دهان، نتیجه اثر شیمیایی Cl2

بطری های آب آشامیدنی یک و نیم لیتری حجم متناسب تری نسبت به بطری های دیگر دارند، به همین دلیل یک همراه خوب برای سفرهای خانوادگی هستند. اما در طول سفر با توجه به گرما و قرار گرفتن این بطری ها در معرض آفتاب (پشت شیشه ماشین)، میزان آلاینده های آب بیشتر شده و کلر آن حالت فعال تری پیدا می کند.

کلر فعال شده می تواند بر آنزیم های مفید موجود در دهان اثر بگذارد. به همین علت است که در این شرایط احساس تشنگی و خشکی دهان شدت می گیرد. بنابراین خشکی دهان را به عنوان یکی از مضرات مستقیم این ماده اسیدی می شناسند.

حتما پس از خواندن این مضرات، با خود فکر می کنید که هیچگاه آب کلردار را ننوشیده اید و در فضاهایی مانند استخر همه تلاشتان را کرده اید که آب به دهانتان وارد نشود. اما بهتر است بدانید که آب شرب هنوز هم با درصدی از کلر گندزدایی می شود. علاوه بر آن در شرایط مختلف (مانند نوشیدن آب های غیراستاندارد) بدون آنکه آگاهی داشته باشید، دندان هایتان را در معرض فرایندهای اسیدی قرار می دهید.

گرم شدن بطری آب معدنی

آیا کلر آب آشامیدنی خطرناک است؟

سال ها پیش Cl2 به عنوان یک گندزدای قوی شناسایی و به آب آشامیدنی اضافه شد. به همین دلیل افراد حتی هنگام خرید آب معدنی، به درصد ماده ضدعفونی کننده موجود در آن توجه می کردند. اما محققان پس از مدتی به لیستی بلند بالا از ضررهای استفاده زیاد از کلر در آب دست پیدا کردند. این اتفاق باعث شد که درصد Chlorine اضافه شده به آب آشامیدنی به شدت کاهش پیدا کند.

جالب است بدانید که انواع آنزیم ها و اسیدها باید به میزان کافی در آب وجود داشته باشند. زنگ خطر از آن جایی به صدا در می آید که حجم این مواد بالاتر از حد مجاز باشند. معمولا انواع آلاینده های شیمیایی موجود در آب به دلیل قرارگیری بطری در معرض نور خورشید افزایش پیدا می کنند و این مسئله کیفیت آب را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل برخی از بطری ها به گونه ای طراحی شده اند که عوامل متفاوت مانند نور خورشید، آب داخل بطری را آلوده نکند. یکی از عوامل موثر بر قیمت گالن آب معدنی همین استانداردهاست.

البته که گاهی اوقات هم استفاده از آب آلوده کاملا ناخواسته است. منظورمان زمان هایی است که قصد دارید در استخر شنا کنید! کلر، یکی از مهم ترین ضدعفونی کننده های مناسب برای آب استخر و آب های مورد استفاده در صنایع است. این روزها درصد کلر موجود در آب شرب آنقدر کم است که می توان آن را بی ضرر دانست. تنها در بعضی از روستاهای دور افتاده برای ضدعفونی کردن آب چاه، از درصد معینی از این ماده شیمیایی استفاده می شود.

میزان کلر آب آشامیدنی

نکاتی برای جلوگیری از ضررهای مواد اسیدی بر دندان ها

حتما تصور می کنید که محافظت از دندان ها، فرایندی سخت و هزینه بر است. اما بهتر است بدانید که با رعایت بعضی از نکات هوشمندانه، می توانید از سلامت دندان های خود در برابر عوارض شیمیایی محافظت کنید. با بعضی از این نکات در ادامه آشنا خواهید شد.

  1. هنگام استفاده از استخرهای عمومی به کاشی های استخر و تجهیزات درون آب دقت کنید. زنگ زدگی و از بین رفتن بیش از حد میله ها و کناره های استخر، نشان می دهد که آب بسیار اسیدی است و می تواند برای سلامت شما نیز مضر باشد.
  2. اگر به صورت حرفه ای و با دوره های زمانی نزدیک شنا می کنید، بهتر است از محافظ دندان یا چسب های مخصوص دندان مصنوعی در هنگام شنا استفاده کنید.
  3. آب بسیاری از استخرها با فاصله های زمانی طولانی تعویض می شود. به همین دلیل کلر بیشتری برای ضدعفونی اضافه می کنند. این فرایند باعث می شود بعد از شنای طولانی، احساس دندان درد شدید داشته باشید. اگر این درد را احساس کردید، بلافاصله از دهانشویه و مسواک استفاده کنید.
  4. بطری های پلاستیکی را در معرض گرما یا سرمای شدید قرار ندهید.
شنا در استخرهایی با آب اسیدی و تهدید سلامت دندان

مصرف آب آشامیدنی سالم، تضمین سلامت شما

مصرف آب آشامیدنی سالم تاثیر مستقیم بر سلامت جسم ما دارد. بنابراین در صورتی که نیاز به خرید آب معدنی دارید، یک برند معتبر و با کیفیت را انتخاب کنید. سورپرایز یکی از برندهای معتبر تولید آب آشامیدنی است. این شرکت، علاوه بر بطری های روزانه و مصرفی آب آشامیدنی، محصولات کاربردی در این زمینه مانند پمپ دستی گالن آب را نیز به مشتریان ارائه می کند. برای خرید محصولات و ارتباط مستقیم با پشتیبانی سورپرایز می توانید با شماره تلفن ۲۲۸۷۶۷۸۴-۰۲۱ تماس بگیرید.

نظرات کاربران

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

نظرات شما برای ما بسیار سازنده است، خوشحال خواهیم شد نظرات خود را با ما در میان بگذارید و مارا در بهبود ارائه محصول و خدمات یاری فرمائید

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کلر آب چه تاثیری بر سلامت دندان ها دارد؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *