روزانه چند لیتر آب بخوریم؟

نقش آب در سلامت بدن ۱۰ فروردین ۱۳۹۹
میزان مصرف روزانه آب چقدر است؟

هر انسان در طول روز نیاز به نوشیدن ۸ لیوان آب دارد. به احتمال زیاد شما نیز این جمله را در بحث اهمیت مصرف روزانه آب شنیده اید. باور اشتباهی که هنوز نیز بسیاری بر آن تاکید دارند و برای سلامت بدن نوشیدن ۸ لیوان آب را توصیه می کنند. درحالی که پیچیدن این نسخه یکسان برای هر فرد، در هر فصل سال و هر شرایطی لزوما صحیح نیست. با این توضیحات شاید بپرسید پس بلاخره روزانه چند لیتر آب بخوریم؟ در ادامه با سورپرایز همراه باشید.

انسان در طول روز چند لیتر آب مصرف می کند؟

آب، به عنوان مهمترین بخش تشکیل دهنده بدن، نقش بسیار مهمی در سلامت هر فرد دارد. تمام ارگان های بدن برای فعالیت خود به آب نیاز دارند و از طرفی مواد سمی بدن به کمک آب از بدن خارج می شود. آب در رساندن مواد غذایی به سلول های مختلف بند نقش مستقیمی دارد و همچنین محیط مرطوب مورد نیاز برای گلو،بینی و گوش را فراهم می کند.

بررسی مصرف روزانه آب

کمبود آب در بدن منجر به دهیدراسیون می شود و در چنین شرایطی عموما بدن دارای توانایی همیشگی خود برای انجام فعالیت های همیشگی نخواهد بود. بر اساس تحقیقات انجام شده زمانی که بدن ۲ درصد از حجم کل آب موجود را از دست بدهد، دچار تشنگی می شویم. با این توضیحات به بررسی این سوال قدیمی می پردازیم که در طول روز چند لیوان آب بنوشیم؟ پس پیش از خرید آب یا دیگر انواع نوشیدنی برای رفع تشنگی دقایقی را همراه ما باشید.

با اینکه از گذشته های دور باور عمومی به نوشیدن ۸ لیوان آب بوده است، اما این دستور مصرف برای همه قابل اجرا نیست. با توجه به اینکه بر مبنای لیوان استاندارد، هر لیتر آب تقریبا ۴ لیوان می شود پس ۸ لیوان معادل با ۲ لیتر است. یعنی در طول روز حداقل باید ۲ لیتر آب نوشید که لزومان صحیحی نیست. میزان مصرف آب را با توجه به نیاز بدن و حس تشنگی تعیین کنید چرا که مصرف زیاد آب می تواند منجر به مسمومیت آبی هم بشود.

بلاخره در روز چند لیوان آب بنوشیم؟

بر اساس آخرین توصیه های اعلام شده و البته وابسته به حجم فعالیت، سن فرد و دمای هوا، توصیه به مصرف ۲٫۷ لیتر آب برای زنان و ۳٫۷ لیتر آب برای مردان می شود. مسلما در شرایط متفاوت این مقادیر نیز می تواند دارای تغییر باشد، بطوریکه یک فرد با نوشیدن یک بطری آب آشامیدنی کوچک در طول روز نیز نیاز بدن خود را تامین کند. با این توضیحات به بررسی سوال بعدی می پردازیم.

مقدار آب مورد نیاز بدن در هر روز چقدر است؟

علائم کم آبی بدن یا کم نوشیدن آب چیست؟

در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از حجم بدن را آب تشکیل می دهد و بسیاری از فعالیت های حیاتی بدن نیز وابسته به مصرف آب است. مسلما اگر در طول روز به اندازه کافی آب مصرف نکنید دچار دهیدراسیون می شوید. مهمترین نشانه های دهیدراته بدن یا کم آبی عبارتند از:

  • خشکی دهان
  • احساس سرگیجه و یا سردرد
  • احساس خستگی و بی حالی
  • ادرار تیره رنگ
  • گود شدن زیر چشم و گونه‌ ها
  • فرورفتگی قسمت نرم بالای جمجمه
  • نبودن اشک در چشم هنگام گریه کردن

اگر تابحال نمی دانستید وقتی بدن دچار کم آبی می شود ممکن است وقت و بی وقت گرسنه تان شود. وقتی به میزان کافی آب مصرف نکنید بدنتان تصور می کند که گرسنه هستید این درحالی است که بدن نیاز به آب دارد و نه غذا! یکی دیگر از علائم شایع کم آبی نیز گرمازدگی مداوم است.

مشکلی که بسیار آزاردهنده است و می تواند خطرناک نیز باشد. از سوی دیگر مصرف زیاد آب نیز می تواند به اندازه کم نوشیدن آب خطرناک باشد. خصوصا اگر در فصل گرم سال قرارداریم برای یک خانواده ۳ تا ۴ نفره خرید یک گالن آب آشامیدنی ۱۹ لیتری می تواند به خوبی نیاز شما را برطرف کند.

مصرف روزانه آب برای هر انسان چقدر است؟

بررسی نشانه های مصرف بیش از حد آب

مصرف آب یا هیدارتاسیون زمانی که بیش از حد باشد می تواند منجر به مسمومیت آبی شود. هیپوناترمی یا مصرف بیش از حد آب در زمانی کوتاه نیز بطور مشابه با علائم کم آبی می تواند منجر به خستگی و گرمازدگی شود. مصرف بیش از حد آب حتی می تواتند منجر به مرگ شود. چرا که با افزایش حجم مایع در خون و خصوصا کاهش غلظت سدیم و دیگر الکترولیت های موجود در خون تورم سلولی رخ می دهد. زمانی که چنین شرایطی برای مغز به وجود می آید امکان شکل گیری عوارض خطرناک و بالقوه زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

زمانی که مسمومیت با آب رخ می دهد فشار داخل جمجمه افزایش پیدا می کند و کم کم اولین نشانه های مسمومیت با آب زیاد پدیدار می شوند. این علائم عبارتند از سردرد، حالت تهوع و استفراغ که در موارد شدید مسمومیت حتی ممکن است منجر به مرگ شود.

مردان در هر روز 3.7 لیتر آب مصرف کنند

نوشیدن آب تنها راه پیش  روی شما نیست!

با توجه به توضیحات ارائه شده شاید چنین برداشت کنید که نوشیدن آب تنها راه پیش روی شما برای تامین حجم مایع بدن است. در صورتی که مصرف میوه و سبزیجات، غذاهای آبکی، چای، انواع نوشیدنی و حتی بستنی می تواند در تامین آب مورد نیاز بدن شما نقش داشته باشد. پس برای تامین آّ بدن تنها خود را ملزم به نوشیدن آب نکنید.

در شرکت آب آشامیدنی سورپرایز، آب آشامیدنی و معدنی را در بسته بندی و ظرفیت های متنوع در اختیار شما قرار داده ایم و در صورت نیاز به حجم های بالا، علاوه بر خرید آب می توانید برای خرید گالن آب آشامیدنی ۱۹ لیتری سورپرایز نیز اقدام کنید.