به چه علت نوشیدن آب در فصول سرد مورد اهمیت است ؟!

مقالات ۱۸ آذر ۱۳۹۸

کارشناسان تغذیه و سلامت در آمریکا تاکید کردند که بدن در فصل زمستان نیز با مشکل کم آبی مواجه می‌شود و این امر می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌ها را افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار سایر حوزه های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی که اکثر مردم تصور می‌کنند کم آبی و خشکی بدن یک مشکل شایع تابستانی است اما پزشکان تاکید دارند که کاهش مصرف آب و دیگر مایعات در فصل سرما نیز مشکل کم آبی بدن را تشدید می‌کند و باید مصرف مقادیر کافی آب و مایعات را در زمستان نیز جدی بگیرید تا این فصل را در شرایط جسمی سالم‌تر سپری کنید و از بیماری‌هایی چون آنفلوانزا، تب و سرماخوردگی در امان بمانید.

اهمیت مصرف آب در زمستان

یکی از دلایل اصلی کم آبی در افراد میزان تعریق در فرد است که این امر در فصول گرم سال بیشتر قابل ملاحظه اتفاق می افتد. هر چقدر تعریق بیشتر باشد فرد نیازمند مصرف بالاتری از مایعات است. ولی این مساله اهمیت مصرف آب در زمستان را کم نمی کند. درست است که در فصل های سرد سال میزان تعریق کمتر بوده و همین موضوع باعث می شودتا نیاز ما به آب کمتر احساس شود و افراد کمتر احساس تشنگی کنند. اما باید بدانیم که نیاز پایه ما به مصرف آب و مایعات مانند سایر فصول به قوت خود باقی است و بایستی روزانه حدود ۸ تا ۱۰ لیوان مایعات نوشیده شود. که اگر چنین نباشد عملکرد شیمیایی و سوخت و ساز بدن دچار مشکل می گردد.

نسیبه نیکروش دبیر کمیته تغذیه و بهداشت فدراسیون پزشکی ورزشی در خصوص مصرف آب و مایعات، گفت: باید بدانیم که در افراد عادی با فعالیت عادی و متوسط نیاز مایعات بسته به میزان کالری در یافتی شان تعیین می گردد.

به طور مثال فردی که در روز ۲۸۰۰ کالری انرژی دریافت می کند لازم است که حداقل ۲۸۰۰ سی سی مایعات مصرف کند.

البته باید بدانیم که در مورد مصرف مایعات و آب فرمول ثابت و مشخصی وجود ندارد و عوامل مختلفی مانند میزان فعالیت فرد، سطح سلامتی، عوامل محیطی مانند سرما و گرما و … تاثیر گذارند.

در کل ۶۰ درصد بدن را آب تشکیل می دهد، عمکلرد طبیعی بدن و همه واکنش های آن در محیط آبی انجام می گیرد. از طرفی کمبود آب می تواند عوارض بسیار جدی در فرد ایجاد نماید.

لذا لازم است که به طور مرتب سطح آب بدن مورد پایش قرار گیرد و این کار توسط خود به فرد به راحتی انجام پذیر است.

دلایل بروز کم آبی در زمستان

در فصل زمستان بدن ما با تنفس معمولی هم آب از دست می‌دهد. زیرا بدن مجبور است در فصل سرما سخت کار کند تا هوای تنفسی‌اش را گرم و مرطوب کند. برای همین هم امکان دهیدراته شدن (از بین رفتن آب بدن) دور از ذهن نیست.

همچنین از آنجایی که در فصل زمستان اکثر اوقات افراد محیط منزل یا محل کارشان را گرم می کنند و بیشتر در فضای بسته حضور دارند، به دلیل گرمای بیش از حد نیز احتمال کم آب شدن بدن، افزایش پیدا می کند.

پزشکان تاکید دارند که گرایش بیشتر به مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار و یا کاهش مصرف آب و دیگر مایعات در فصل سرما نیز مشکل کم آبی بدن را تشدید می‌کند. از آنجایی که کافئین ادرارآور است برای همین می‌تواند باعث از بین رفتن آب بدن شود.

اگر نمی‌توانید از نوشیدن قهوه دل بکنید می‌توانید از قهوه‌های بدون کافئین استفاده کنید. در این صورت در هر فنجان فقط ۵ میلی‌گرم کافئین دریافت می‌کنید.

برخی معتقدند در فصل زمستان میل افراد به مصرف میوه ها و سبزیجات برخلاف تابستان کاهش پیدا می کند و خود این مطلب نیز احتمال کم آبی را افزایش می دهد. در صورتی که درست است که از میوه های پر آب فصل گرما همانند هندوانه و طالبی و….. در فصل سرما خبری نیست اما میوه ها و سبزیجات بسیاری با خواصی بسیار مفید و سرشار از ویتامین ها و املاح معدنی که مناسب زمستان است، وجود دارد تا ما را نه تنها از کم آبی بلکه در مقابل ابتلا به بسیاری از بیماری ها مصون نگه می دارد.

 

عوارض کم آبی در زمستان

-افزایش احتمال ابتلا به بیماری های همچون آنفلوانزا، تب و سرماخوردگی

-اختلال درعملکرد شیمیایی بدن

-افزایش بروز سرمازدگی

-خستگی بیش از حد

-کاهش متابولیسم بدن

-در مورد ورزشکاران سرگیجه، تهوع ، شوک ناگهانی وحتی در موارد شدیدتر مرگ ورزشکار

مصرف سوپ‌ها و خورش‌های کم کالری نیز جزو راه‌های تامین آب بدن در زمستان هستند.

علاوه بر نوشیدنی و مایعات گرم ازمصرف سایر نوشیدنی ها نیز غاقل نشوید و با تنوع در مصرف مایعات از کم آبی در زمستان جلوگیری کنید.

-آب طعم دار مصرف کنید: اگرنوشیدن آب را دوست ندارید کافی است چند قطره آب لیموترش و پرتقال طبیعی به لیوان و یا بطری آب خود اضافه کنید تا لذت بیشتری ببرید. همچنین اضافه کردن مقداری از عرقیجات سنتی نیز در آب مصرفی طعم آب را لذت بخش تر می کند و از خواص عرقیجات نیز بهره مند می شوید.

-هنگام صبحانه بهترین زمان برای این است که بخشی از آب بدنتان را تأمین کنید سعی کنید تا هنگام صبحانه یک لیوان چای کم رنگ بنوشید. این چای می‌تواند تا حدودی آب بدن شما را تأمین کند.

*در فصل سرما مایعات داغ مصرف نکنید

محققان سوئدی دریافتند، خوردن مایعات داغ در شبانه روز ابتدا باعث ترک در داخل دندان‌ها و سپس نابودی آن‌ها می‌شود. آنان معتقدند که مایعات داغ با تأثیر بر روی دندان‌های سرد، ابتدا باعث ایجاد درز و ترک در دندان‌ها و سپس با رشد باکتری‌ها در داخل دندان‌ها موجب نابودی کامل دندان‌ها می‌شود. این محققان به دلیل قرار گرفتن در فصل سرما به مردم هشدار داد که سعی نکنند با خوردن مایعات داغ، سرما را در بدن خود خنثی کنند چرا که نهایتاً دندان‌های آن‌ها پوسیده خواهد شد.