از اهمیت نوشیدن آب در بارداری چه میدانید؟

مقالات ۳ تیر ۱۳۹۷
نوشیدن آب در بارداری

دوران بارداری از شیرین ترین، به یاد ماندنی ترین و حساس ترین دوران زندگی هر بانویی است؛ به شرط آنکه با رعایت رژیم های غذایی مناسب، ورزش و پرهیز از استرس و فشار های روانی، بتواند به خوبی از خودش مراقبت نموده و نوزادی سالم را به دنیا آورد. یکی از با اهمیت ترین مواد دریافتی در بانوان باردار، آب و مواد معدنی موجود در آن است. در این مقاله قصد داریم دلایل اهمیت نوشیدن آب سالم و کافی در دوران بارداری و تاثیرات آن را به طور خلاصه عنوان کنیم.

 

تاثیر نوشیدن آب سالم در زنان باردار

علت اینکه نوشیدن حداقل دو لیتر آب در روز به زنان باردار توصیه می‌شود، این است که در زنان باردار میزان خون حدود یک لیتر افزایش می‌یابد تا بدین وسیله جنین از طریق جفت بتواند مواد غذایی و اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کند. با نوشیدن آب بیشتر، بدن مایعات بیشتری ذخیره می‌کند و گردش خون بهتر انجام می گیرد. علاوه بر این، چون زنان باردار اغلب تعریق زیادی دارند، نوشیدن بیشتر آب باعث می‌شود بدن مواد معدنی مهم و مورد نیاز خود را به دست آورد.

 

نوشیدن آب در زنان باردار

 

همچنین نوشیدن آب، به عملکرد و ساختار عضلات مادر کمک کرده و از بروز واریس پیشگیری می‌ کند. زنان باردار باید توجه داشته باشند که نوشیدن آب میوه ها و سایر نوشیدنی ها، نیاز آنها را به آب آشامیدنی رفع نخواهد کرد و حتماً باید در روز میزان قابل توجهی آب بنوشند. نوشیدن آب در ابتدای صبح، عوارض ناشی از بارداری مانند حالت تهوع، استفراغ، سردرد، یبوست و افسردگی را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.
نکته دیگر اینکه نوشیدن آب مانع از دهیدراته شدن بدن می‌شود. دهیدراته شدن در دوران بارداری باعث بروز مشکلاتی مانند سردرد، حفظ آب در بدن، حالت تهوع، انقباض عضلات، سرگیجه و..‌. می‌شود. این مشکل در سه ماهه سوم بارداری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، زیرا دهیدراته شدن در این زمان می‌تواند انقباضاتی را در پی داشته باشد که منجر به زایمان زودرس می‌شود. علاوه بر این بروز عفونت‌های ادراری که در دوران بارداری بیشتر اتفاق می‌افتد را مانع می‌شود و یبوست و هموروئید را نیز کاهش می‌دهد.

رنگ ادرار بهترین راه برای کنترل میزان آب بدن است. ادرار تیره رنگ نیاز بدن به آب بیشتر را نشان می‌دهد و ادرار بی رنگ نشان از کافی بودن میزان آب دریافتی بدن است. اگر از آن دسته از زنانی هستید که حتی نوشیدن آب هم در این دوران برایتان سخت شده است، بهتر است یک برش لیموترش یا چند قطره آبلیموی تازه را در لیوان و یا پارچ آب بچکانید تا طعم دار شود. افزودن گشنیز تازه، دانه رازیانه و یا یک دانه هل در آب می‌تواند مزه بهتری به آب داده و نوشیدن آن را برای شما دلپذیرتر کند. همچنین می توانید از تکه میوه های یخ زده مانند پرتقال، لیمو، کیوی، هلو، زردآلو و آلو به جای یخ استفاده کنید.

- 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars