آیا آب سرد برای روماتیسم ضرر دارد؟

مطالب عمومی مقالات
1399.02.01
روماتیسم یکی از بیماری های مربوط به مفاصل و استخوان هاست که جزو بیماری های مزمن به حساب می آیدو […]
آبدرمانی برای درمان روماتیسم

روماتیسم یکی از بیماری های مربوط به مفاصل و استخوان هاست که جزو بیماری های مزمن به حساب می آیدو باور عموم مردم این است که بیشتر افرادی که در مناطق مرطوب و سردسیری زندگی می کنند از سنین میانسالی مبتلا به بیماری روماتیسم می شوند. امروز می خواهیم به بررسی این واقعیت بپردازیم و ببینیم که واقعا آیا آب سرد برای روماتیسم ضرر دارد یا خیر. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا تاثیر سرما و آب سرد بر شدت بیماری روماتیسم مفصلی را پیدا کنیم.

علت به وجود آمدن بیماری روماتیسم چیست؟

رماتیسم یک بیماری خود ایمنی است و زمانی رخ می دهد که درد مفاصل وجود داشته باشد. بنابراین بیمار روماتیسمی، احساس درد در مفاصل و استخوان ها بخصوص در ناحیه پا خواهد داشت. علل روماتیسمی هنوز مشخص نیست و دلایل مختلفی از جمله تماس بیش از حد بدن با آب سرد، استرس و اختلالات ژنتیکی می توانند منجربه رماتیسم مفصلی شوند. این بیماری در واقع مضر نیست اما اگر احساس بیماری روماتیسمی دارید و دسترسی به داروهایتان ندارید پیشنهاد می شود با خرید آب یا استفاده از منابع آب شهری به سرعت آن قسمت از بدنتان را در آب گرم قرار بدهید.

درمان روماتیسم مفصلی

آیا آب درمانی برای روماتیسم مفید است؟

برخی معتقدند که آب درمانی تنها برای دردهای عضلانی و دردهای های مفصلی ناشی از آرتروز تاثیرگذارند. اما برخی دیگر می گویند که تاثیر آب گرم به دلیل کاهش استرس، ریلکس کردن اندام ها و گرفتن سردی استخوان می تواند در التیام بخشی به دردهای روماتیسمی نیز موثر باشد.

اگر شما امکان رفتن به استخر، جکوزی و استراحت در حمام وان آب گرم را ندارید یک پیشنهاد فوق العاده برایتان داریم. شما می توانید با استفاده از گالن های 19 لیتری و پمپ دستی آب معدنی شرکت سورپرایز و یک ظرف پلاستیکی بزرگ به راحتی حوضچه آب گرم خانگی بسازید. می توانید پاها یا هر قسمت از بدن خود را داخل لگن قرار بدهید و به راحتی با کمک پمپ از داخل گالم آب ولرج جریان آب را روی ناحیه ای که احساس درد دارید بریزید.

آب سرد چقدر می تواند روی شدت روماتیسم مفصلی تاثیر گذار باشد؟

در طب سنتی، طبع برخی اعضای بدن مانند استخوان ها و مفاصل سرد است. به همین دلیل روماتیسم مفصلی را ناشی از غلبه سردی در استخوان ها می دانند. پزشکان طب سنتی می گویند استخوان ها در اثر عوامل سرد واکنش نشان می دهند و علایم بیماری هایی نظیر روماتیسم نمایان می شوند. به همین دلیل است که افراد در مناطق سردسیر یا مرطوب بیشتر دچار درد مفاصل می شوند. برخی تحقیقات نشان می دهند که شیوع بیماری آرتریت در میان خانم های مناطق شمالی کشور که در شالیزار فعالیت می کنند بیشتر است.

علت روماتیسم و روش های درمان آن

اگر علت درد روماتيسم در اثر رطوبت باشد، براي درمان آن و تسكين درد بايد از برخورد هوای سرد و آب سرد به مفاصل جلوگیری شود. در مقابل برای بهبود بهتر است همیشه یک بطری آب لاکچری کوچک در ترکیب با عسل و زنجبیل همراه خود داشته باشید و آن را در طول روز میل کنید. مرباي بالنگ، روغن زيتون، سوپ هويج، جعفري و خورشت كرفس هم باید به مقدار زیاد مصرف شود.

بهترین راه درمان روماتیسم مفصلی چیست؟

اگر بخواهیم یک چهارچوب کلی برای درمان دردهای روماتیسمی معرفی کنیم باید بگوییم که انتخاب سبک زندگی صحیح برای این بیماران بهترین راه درمان است. زیرا تاکنون درمان قطعی برای این بیماری یافت نشده است. شما می توانید با رعایت نکات زیر تا جای ممکن دردهای روماتیسم مفصلی را به حداقل میزان ممکن خود برسانید.

تاثیر تغذیه روی کاهش دردهای روماتیسم

تغذیه یکی از بهترین و ساده ترین روش هایی است که می تواند به کاهش دردهای روماتیسم به شما کمک کند. سعی کنید موارد زیر را در تغییر سبک تغذیه خود به کار ببرید.

درمان روماتیسم با آب گرم
  • سردی ها را محدود کنید و گرمی بخورید؛
  • همیشه یک بطری آب آشامیدنی نیم لیتری حاوی دتاکس واتر یا دمنوش های گرم همراه خود داشته بشید؛
  • دانه های روغنی، آجیل و تخم های گیاهی نظیر کتان بخورید؛
  • مواد غذایی حاوی امگا 3 نظیر ماهی و آووکادو را در برنامه غذایی خود قرار بدهید؛
  • ادویه های حاوی آنتی اکسیدان مانند زردچوبه مصرف کنید؛
  • از ویتامین های گروه b‌ در کنار منیزیم استفاده کنید.

درمان روماتیسم مفصلی با طب سنتی

علاوه بر دارو های شیمیایی، ورزش، رژیم غذایی مناسب و طب سنتی با دارو های گیاهی می ‌توان التهاب مفاصل و بیماری های مرتبط با آن مثل نقرس و انواع مختلف روماتیسم را کنترل و درمان کرد.

سرد برای روماتیسم مضر است؟

شما می توانید از روش های دیگری مانند انجام ورزش ها با مشورت پزشک و آب گرم درمانی نیز استفاده کنید. اگر تا کنون تجربه مفیدی در باره کاهش دردهای روماتیسمی داشته اید، می توانید آن را با دیگر مخاطبین ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

نظرات شما برای ما بسیار سازنده است، خوشحال خواهیم شد نظرات خود را با ما در میان بگذارید و مارا در بهبود ارائه محصول و خدمات یاری فرمائید

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “آیا آب سرد برای روماتیسم ضرر دارد؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *