آب چشمه ها و قنات برای آشامیدن مناسب است؟

مطالب عمومی مقالات
1399.02.15
سالیان سال است که انسان ها در آب های موجود در طبیعت را به طرق مختلف تصفیه و مصرف می […]
معروف ترین چشمه های آب گرم ایران

سالیان سال است که انسان ها در آب های موجود در طبیعت را به طرق مختلف تصفیه و مصرف می کنند. تصفیه آب یکی از روش هایی است که منابع آب طبیعی را قابل آشامیدن می کند. یکی از بهترین منابع آب چشمه های بکر موجود  در طبیعت هستند که برخی افراد معتقدند خوردن آب طبیعی چشمه ها بدون هیچ فرآیند تصفیه و تغییر در ساختار آن بسیار برای انسان مفیدتر است. با توجه به مشکلاتی که در سال های اخیر در رابطه با آلودگی های آب های کره زمین به وجود آمده، سوال اساسی این است که آیا آب چشمه ها و قنات برای آشامیدن مناسب است؟

آب چشمه چه نوع آبی است؟

شاید بهتر باشد که ابتدا با مفهوم چشمه و آب های چشمه های طبیعی بیشتر آشنا شویم و ببینیم آیا آب هر چشمه ای قابل شرب است؟

فواید خوردن آب چشمه

چشمه نقطه‌ای است که آب سفره ها از آن قسمت به سطح زمین بیرون زده و روان یا جمع می شود. در واقع چشمه محل تلاقی سفره ‌های زیرزمینی با سطح زمین است که با توجه به منبع آب ممکن است موقتی، دائمی یا خودجوش باشد. چشمه ها انواع مختلفی دارند که شامل موارد زیر می شوند.

آب قنات بهتر است چشمه؟

قنات ها کانال های زیرزمینی هستند که برای جمع ‌آوری آب و هدایت آن به سطح زمین مورد استفاده قرار می‌ گیرند. در گذشته ای نه چندان دور از آب قنات برای مصارف شخصی و آبیاری زمین های کشاورزی استفاده می شد. آب سفره های زیر زمینی و قنات ها بر خلاف چشمه های آب معدنی بیشتر برای مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند. اما مصرف آب چشمه به دلیل املاح و خواصی که دارد برای آشامیدن توصیه می شود.

چشمه های آب معدنی را بیشتر بشناسید

چشمه ‌ای است که املاح معدنی قابل توجهی به جز کربنات سدیم یا سولفات سدیم را به صورت محلول در آب داشته باشد. املاح موجود در چشمه ‌های آب معدنی اغلب خاصیت درمانی دارند و اگر با آلودگی های سطح زمین و آب های جاری (مانند گل و لای باران) در تماس نباشند، قابل شرب هستند. چشمه های معدنی شامل سه نوع نمکی، گوگردی و آهن دار می شوند.

آب چشمه ‌ها به دلیل عبور از بین کارست ‌ها و ماسه‌ها معمولاً زلال و قابل شرب هستند. به همین دلیل معمولا روستاها و مناطقی که آب لوله کشی ندارند یا باید با خرید آب آشامیدنی نیاز خود را تامین کنند و یا از چمشه های اطراف استفاده کنند.

آیا آب چشمه ها و قنات برای آشامیدن مناسب است؟

خواص درمانی چشمه های آب گرم

به این نوع چشمه ها، چشمه های گرمابی هم می گویند که به صورت مداوم آب گرم و داغ از آن ها خارج می ‌شود. دلیل گرم بودن آب اکثر چشمه‌ های آب گرم، برخورد آب با مواد و املاح زمینی است و در نتیجه ترکیب و واکنش این مواد آب، گرم می ‌شود. به دلیل میزان بالای مواد معدنی که در آب این چشمه ها حل شده اند، بسیاری از افراد برای خواص های درمانی از آن استفاده می کنند.

امروزه آب چشمه های طبیعی و معروف را در بسته بندی های مختلف مانند آب های تک نفره با گالن آب آشامیدنی 5 لیتری بسته بندی می کنند و به عنوان آب معدنی برای فروش به سرتاسر دنیا عرضه می کنند. اما آیا آب همه چشمه ها قابل استفاده و مفید هستند؟

آب همه چشمه هایی که خواص درمانی دارند، آشامیدنی است؟

استفاده درمانی از آب چشمه ها طبیعی قدمت چند هزار ساله دارد. آب های معدنی که از چشمه ها استخراج می شوند بر حسب نوع، بستر، نمک های معدنی و املاحی که دارند کاربردهای گوناگون دارند. پس می توان گفت تصور مفید بودن آب همه چشمه ها برای آشامیدن صحت ندارد. حتی در مورد استفاده های درمانی از این آب ها نیز توصیه ها و موارد خاصی وجود دارد. به عنوان مثال استفاده از آب ‌های گرم معدنی به بیماران فشار خونی، قلبی، عروقی، کلیوی و سرطانی توصیه نمی‌ شود.

مضرات آب چشمهز

متخصصین این حوزه پیشنهاد می کنند که برای مصرف دائمی بهتر است از آب تصفیه شده توسط دستگاه تصفیه آب خانگی یا آب آشامیدنی نیم لیتری استفاده کنید. تفاوت آب های آشامیدنی با معدنی در میزان املاح آن ها ست. آب های آشامیدنی علاوه بر اینکه تصفیه شده و سالم هستند به اندازه آب های معدنی املاح ندارند و برای مصرف روزانه مناسب ترند.

مشهور ترین چشمه های آب آشامیدنی ایران کدامند؟

چشمه هایی که آب قابل نوشیدن و سالمی دارند باید ویژگی های زیر را شامل بشوند در غیر این صورت باید در ابتدا تصفیه شوند و سپس مورد استفاده قرار بگیرند.

  • آب های بیرون آمده از چشمه نباید با آب های سطحی زمین درآمیخته شوند.
  • دهانه یا مظهر چشمه نباید در مناطقی که عوامل آلاینده حضور دارند، قرار داشته باشد.

چشمه های معدنی آب گرم زیادی در سرتاسر کشور عزیزمان ایران وجود دارند که برخی از آن ها مانند چشمه های آب گرم آذربایجان غربی و چشمه آب گرم فلکده در مازندران قابل شرب هستند و برخی دیگر نیاز به پاکسازی دارند. برخی از معروف ترین چشمه های معدنی عبارتند از: چشمه لاریجان در مازندران، چشمه دلفان لرستان، چشمه آب گرم سرعین، چشمه اهرم در بوشهر و چشمه آب معدنی محلات.

آب چشمه چه نوع آبی است

آیا خوردن آب معدنی به اندازه آب چشمه مفید است؟

برخی مواقع تولیدکننده های آب به صورت مصنوعی و با افزودن مواد مفید آب های معمولی را تبدیل به آب معدنی می کنند. اما این مواد به هیچ عنوان وارد ساختار آب نمی شوند و خاصیت های درمانی ندارند. آب های مفید با خواص درمانی حتما باید به صورت طبیعی و از چشمه های مطمئن به دست بیایند.

به همین دلیل پیشنهاد می کنیم اگر از معدنی بودن آبی اطمینان ندارید به جای آن از انواع بطری های آب آشامیدنی کوچک و تصفیه شده استفاده کنید.

شما می توانید برای خرید انواع آب های آشامیدنی در حجم های مختلف با شماره تلفن 22876784-021 تماس حاصل فرمایید.

نظرات کاربران

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

نظرات شما برای ما بسیار سازنده است، خوشحال خواهیم شد نظرات خود را با ما در میان بگذارید و مارا در بهبود ارائه محصول و خدمات یاری فرمائید

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “آب چشمه ها و قنات برای آشامیدن مناسب است؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *