آب معدنی چگونه تولید می شود

مطالب عمومی مقالات
1399.02.03
آب یکی از اصلی ترین عناصر جهان است که تبدیل آن به اشکال مختلف باعث برطرف کردن عمده ترین نیازهای […]
خواص آب معدنی برای بدن

آب یکی از اصلی ترین عناصر جهان است که تبدیل آن به اشکال مختلف باعث برطرف کردن عمده ترین نیازهای اولیه انسان می شود. مصرف آب علاوه بر تامین نیاز زنده بودن انسان ها باعث سلامت پوست، مو، زیبایی، تناسب اندام، سلامت بدن، کارکرد بهتر مغز و مواردی از این قبیل می شود. به همین دلیل است که امروزه بسیاری از متخصصین در هر زمینه ای نوشیدن آب فراوان را در کنار دیگر روش های درمانی پیشنهاد می کنند. سال هاست که مصرف آب های معدنی در کنار آب شهری رواج یافته است. شاید بد نباشد که بدانیم آب معدنی چگونه تولید می شود و نوشیدن آن تا چه اندازه برای بدن مفید است.

آب معدنی چیست؟

سوال اصلی آن است که به چه آبی، معدنی می گویند؟ آیا خرید آب آشامیدنی به معنای دسترسی به آب های معدنی است؟ در حقیقت آب معدنی آبی است که نسبت به آب معمولی از نظر میزان مواد معدنی، نوع مواد معدنی و گاز و همچنین درجه حرارت تفاوت داشته باشد. آب چشمه ‌ها به‌ طور کلی دارای نمک ‌هایی است که در موقع عبور آب از سطح زمین در آن حل می شود. مقدار این نمک ‌ها در آب ‌های معدنی به‌ مراتب زیادتر بوده و حداقل به یک در هزار می‌رسد.

معروف ترین چشمه های آب معدنی کدامند

 آب معدنی چه ترکیباتی دارد؟

در آب معدنی ترکیباتی مانند نمک ‌های ید، ترکیبات آرسنیک، ترکیبات گوگرددار، مواد رادیواکتیو و… وجود دارد که در آب معمولی نیست. از آنجایی که آب های معدنی ممکن است از چشمه های مختلف در جای جای زمین به دست بیاید و ترکیبات قشر زمین در نقاط مختلف، متفاوت است، ترکیبات آب‌ های معدنی هم با یکدیگر فرق می‌کنند.

آیا آب معدنی فقط در چشمه های طبیعی وجود دارد؟

خیر آب ‌های معدنی علاوه بر چشمه ‌های طبیعی از چشمه ‌هایی مصنوعی هم به دست می آیند. معمولا آب های معدنی خالص و طبیعی در همان چشمه داخل بطری هایی شبیه آب آشامیدنی نیم لیتری یا بزرگ تر پر شده و سپس برای مصرف توزیع می شوند.

انواع چشمه های آب معدنی

انواع آب معدنی با توجه به سر چشمه های آب معدنی ممکن است با دیگری متفاوت باشد. سر چشمه های آب معدنی دو نوع هستند که در ادامه توضیح مختصری راجع به آن ها می دهیم.

سرچشمه های عمقی آب معدنی

این سرچشمه ها معمولا در ارتفاعات بسیار عمیق از سطح زمین قرار دارند. در این نوع سرچشمه ها آب را از اعماق زمین به بیرون بهره‌ برداری می‌ کند. معمولا اینگونه سرچشمه ها در درون کوه های آتشفشانی قرار دارد و بسیار محدود و منحصر به فرد هستند. تعداد کمی سرچشمه های عمقی آب معدنی در دنیا وجود دارند.

تولید آب معدنی

سرچشمه های سطحی آب معدنی

سرچشمه هایی هستند در ارتفاعات کمی از زمین قرار دارند. چشمه های سطحی خودشان به چند دسته تقسیم می شوند. سر چشمه هایی که از سفره های آب زیرزمینی به دست می آیند و یا سرچشمه هایی که در سطح زمین از طریق آب های باران و برف به وجود می آیندبه طور کلی آب های عمقی بهتر از سر چشمه های نزدیک به سطح زمین هستند؛ زیرا سرچشمه هایی که بسیار نزدیک به سطح زمین هستند بسیار زیاد دچار آلودگی می شوند.

مراحل پر کردن آب معدنی از چشمه ها به چه صورت است؟

نکته مهم این است که ترکیبات شیمیایی آب های معدنی تغییر داده نمی شود اما نیاز به یک سالم سازی اولیه دارد. مراحل آماده سازی آب معدنی جهت انتقال به خط پرکن به قرار زیر است.

اولین مرحله انتقال آب از منابع آب

در این مرحله آب از منبع طبیعی خود به صور ت کاملا بهداشتی به منابع ذخیره آب هوایی یا زیر زمینی واحد منتقل میگردد. در این قسمت مواد خارجی سنگین ته نشین شده و آلودگی های اضافی از آن جدا می شود.

آب معدنی چگونه تولید می شود؟

فیلتراسیون آب، مهم ترین مرحله در تصفیه آب

در این قسمت برای حذف مواد معلق و شناور، آب از فیلترهای شنی مناسب رد می شود. این فیلترها طوری طراحی می شود که آب با فشار معینی از یک بستر شنی با سایز های متفاوت عبور می کند و مواد معلق داخل آن حذف می گردد. بعد از این مرحله جهت حذف هرگونه بو یا رنگ احتمالی در آب اقدام می شود که طی آن، آب معدنی از هر گونه بو و رنگ غیر طبیعی عاری می گردد.

مرحله استریلیزاسیون آب، الزامی ترین بخش در تولید آب معدنی

جهت حذف هرگونه آلودگی احتمالی میکروبی در آب و بهداشتی کردن آن از یک سیستم uv استفاده می گردد. در این مرحله آب با دبی و فشار معینی از یک بستر نور uv عبور داده می شود که طی زمان مذکور هرگونه آلودگی میکروبیولوژیکی آن از بین رفته و آب ۱۰۰٪ استریل و آماده پر کردن می شود.

بعد از انجام مراحل فوق و تصفیه آب، آب هاب معدنی قابل شرب وارد مرحله پرکردن و برچسب زنی می شوند. در این مرحله آب ها در ظرف های مختلف از جمله گالن آب آشامیدنی 5 لیتری پر می شوند.

میزان مجاز مصرف آب معدنی چقدر است؟

در یک دوره ای توصیه شدید به مصرف آب های معدنی به دلیل وجود املاح طبیعی آن می شد. اما بعد از انجام تحقیقات خبر هایی مبنی بر عدم مصرف بیش از حد آب های معدنی شنیدیم. واقعیت این است خوردن دائمی آب معدنی به جای آب آشامیدنی شهری و تصفیه شده در طولانی مدت ضرر هایی را به همراه دارد و بهتر است دائم مصرف نشود.

فرآیند تولید آب معدنی طعم دار

یکی از بهترین روش های خوردن آب معدنی، ترکیب آن با میوه ها و سبزیجات طبیعی برای تهیه انواع دتاکس واتر هاست. کسانی که می خواهند به وزن ایده آل برسند، آن هایی که می خواهند بدنشان را پاکسازی کنند می توانند بطری های آب لاکچری 750 سی سی یا 1 لیتری را با مواد طبیعی ترکیب کنند. اگر شما جزو این دسته افراد هستید سعی کنید همیشه 1 بطری دتاکس واتر که گاهی با آب معدنی پر شده است را روی میز خود داشته باشید و در طول روز آن را نوش جان کنید.

شما برای خرید انواع انواع آب آشامیدنی در ابعاد مختلف و به تعداد مورد نظر می توانید با شماره 22876784-021 تماس حاصل فرمایید.

نظرات کاربران

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

نظرات شما برای ما بسیار سازنده است، خوشحال خواهیم شد نظرات خود را با ما در میان بگذارید و مارا در بهبود ارائه محصول و خدمات یاری فرمائید

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “آب معدنی چگونه تولید می شود”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *