چرا نباید بعد از غذا آب خورد؟ توصیه هایی از طب اسلامی درباره نوشیدن آب

ضررهای نوشیدن آب بعد از غذا از نگاه طب اسلامی

یکی از اولین توصیه های پزشکی که اغلب می شنویم، پرهیز از آب خوردن همراه یا بعد از غذا است. این توصیه جدید نیست و قدمت آن به علم پزشکی در سال های اخیر محدود نمی شود. در حقیقت از زمانی که طب اسلامی و توصیه های این طب در دنیا رایج شد، آب خوردن بعد از غذا به عنوان یک فعالیت آسیب رسان برای بدن شناخته شده است. در این مقاله از سورپرایز، به بررسی نکات ریز و درشت توصیه های طب اسلامی درباره نوشیدن آب پرداخته ایم. نکته هایی که با خواندن آن ها، بیشتر از قبل در زمان و نحوه آب خوردن دقت خواهید کرد.

ضررهای نوشیدن آب بعد از غذا از دیدگاه طب اسلامی

همراه داشتن لیوان آب کنار بشقاب، آشناترین تصویری است که هر روز هنگام غذا خوردن می بینید. بسیاری از افراد بدون وجود یک لیوان آب، نمی توانند از طعم غذای خود لذت ببرند. به همین دلیل حتی اگر برای صرف غذا به رستوران رفته باشند، خرید آب آشامیدنی را مهم ترین قدم بعد از سفارش غذا می دانند.

از طرفی بسیاری از افراد گمان می کنند که پس از صرف وعده غذایی، با نوشیدن آب می توانند وزن خود را پایین بیاورند. این باور چندان هم غلط نیست؛ اما با مطالعه ضررهایی که طب اسلامی برای این عادت نادرست معرفی کرده است، نظرتان تغییر خواهد کرد.

خطرات نوشیدن آب با معده پر

سوء هاضمه، شایع ترین عارضه آب خوردن بعد از غذا

بعد از ورود اولین ماده غذایی به معده، آنزیم ها فرایند تجزیه را شروع می کنند. بر اساس آموزه های طب اسلامی، نوشیدن آب بلافاصله بعد از غذا خوردن، باعث می شود که آنزیم های معده واکنش درستی برای تجزیه ساختارهای مواد غذایی نداشته باشند. به همین دلیل فرایند هضم کندتر انجام می شود.

حتما گاهی اوقات چند دقیقه بعد از خوردن غذا، احساس سنگینی و سوزش های آنی در معده خود را تجربه کرده اید. این دردها علامت های خفیفی از سوء هاضمه هستند. طب سنتی باور دارد که یکی از شایع ترین عارضه های عادت نوشیدن آب پس از غذا، سوء هاضمه است.

یک لیوان آب بعد از غذا، عاملی برای نفخ معده است!

یکی از عوارضی که طب سنتی برای نوشیدن آب به آن تاکید کرده، نفخ معده است. نفخ معده به این دلیل ایجاد می شود که هوای همراه آب، مدتی در حصار معده باقی می ماند. این مشکل تا هنگامی که غذا به درستی هضم نشده باشد، در بدن فرد ماندگار است. البته این مسئله معمولا به طور طبیعی رفع می شود؛ اما تکرار عادت آب خوردن بعد از غذا دستگاه گوارش شما را شرطی می کند و باعث می شود نفخ معده به عارضه ای معمول در بدنتان تبدیل شود.

چرب شدن کبد از ننایج آب خوردن با معده پر

متخصصان طب اسلامی عقیده دارند که نوشیدن آب بلافاصله بعد از غذا باعث می شود که کبد نتواند چربی های موجود در غذا را شکسته و تجزیه کند. به همین دلیل این ذرات چرب غیر مفید، روی سطح کبد باقی می مانند. اگر این روند را به عادت تبدیل کنید، کبد شما هر روز با اختلال بیشتری در عملکرد مواجه می شود. به همین دلیل می توان گفت یکی از مهم ترین علت های کبد چرب، آب خوردن همراه غذا یا بلافاصله بعد از آن است. یکی از راه هایی که می توانید از این ضررها جان سالم به در ببرید، پیدا کردن مناسب ترین زمان برای نوشیدن آب در طول روز است. طب اسلامی در این باره نیز توصیه هایی دارد.

آب خوردن بعد از غذا عامل ایجاد کبد چرب

بهترین زمان نوشیدن آب مهم ترین توصیه های طب اسلامی است

یکی از مهم ترین توصیه هایی که هر روز آن را از متخصصان مختلف می شنویم، نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در روز است. این توصیه نشان می دهد که بدن ما برای عملکرد بهتر به میزان قابل توجهی از مایعات نیاز دارد. اما عادت های غلط می تواند بیشتر از آنکه آب را به مایه حیات تبدیل کند، راهی برای آسیب رساندن به سلامت بدن باشد. متخصصان طب اسلامی برای حل این مشکل، راهکارهایی برای استفاده از مناسب ترین زمان های نوشیدن آب ارائه داده اند.

قبل از انجام حرکات ورزشی آب بنوشید

یکی از باورهای غلط رایج میان ورزشکاران، این است که نباید قبل از شروع حرکات ورزشی آب نوشید. طب اسلامی این عقیده را رد می کند و به شما اطمینان می دهد که یکی از بهترین زمان ها برای نوشیدن آب، حدودا ۳۰ دقیقه قبل از شروع ورزش است.

فراموش نکنید که شما با ورزش کردن، مقدار زیادی از آب بدن خود را با عرق کردن از دست می دهید. طب اسلامی توصیه می کند قبل از شروع فعالیت های سنگین، مقداری آب بنوشید. بنابراین قبل از هر فعالیتی، آب سرد کن باشگاه ورزشی را پیدا کنید. دقت کنید که آب سردکن ها حجم های متفاوتی دارند و منطقی است که زمان ماندگاری آب و سلامت آن به کیفیت گالن ها و حجم آن بستگی داشته باشد. تفاوت قیمت آب معدنی ۱۹ لیتری با گالن های کوچک تر دستگاه آب ریز نیز به همین علت است.

همچنین بسیاری از باشگاه های ورزشی، گالن آب را پس از تمام شدن از آب لوله کشی پر می کنند. این کار ممکن است باعث ایجاد میکروب شود و سلامت شما را به خطر بیندازد. بهتر است مطمئن شوید که گالن آب هربار پس از تمام شدن، تعویض می شود و برای پرشدن به کارخانه باز می گردد.

اهمیت نوشیدن آب قبل از شروع حرکات ورزشی

نوشیدن آب یک ساعت بعد و قبل غذا خوردن ممنوع

بسیاری از افراد برای اینکه عادت نوشیدن آب با معده پر را حذف کنند، پیش از غذا آب می نوشند. طب اسلامی باور دارد که آب خوردن پیش از غذا، اسید معده را زیاد می کند. این فرایند باعث می شود بعد از خوردن غذا، آنزیم ها دیرتر فعالیت خود را شروع کنند و هضم غذا با مشکلات گوارشی همراه باشد. بنابراین این طب توصیه می کند که یک ساعت قبل و یک ساعت بعد از غذا آب ننوشید.

ناشتا آب بخورید، پیشنهاد طب اسلامی برای سلامتی

بر اساس توصیه طب اسلامی، نوشیدن یک لیوان آب ولرم پس از بیدار شدن از خواب باعث می شود که سیستم گوارشی برای شروع فعالیت آماده شود. این عادت می تواند روند متابولیسم شما را منظم و بدن شما را از سموم پاکسازی کند. اما علاوه بر زمان نوشیدن آب، نکات دیگری مانند نحوه درست آب خوردن باعث می شود که به حفظ سلامت خود کمک کنید.

نحوه صحیح نوشیدن آب به عقیده طب اسلامی

عادت نوشیدن آب نیز مانند همه عادت های دیگر، به برنامه ریزی و آدابی نیاز دارد. درباره آداب نوشیدن آب نظرهای متفاوتی از سمت متخصصان طب سنتی ارائه شده است. برای مثال عده ای عقیده دارند که روند نوشیدن آب در طول روز باید منظم باشد. بنابراین بهتر است وقتی مشغول انجام کار یا بیرون از خانه هستید، همراه داشتن بطری آب را فراموش نکنید. برای مثال در سفرهای طولانی مانند کمپینگ در طبیعت به جای بطری، گالن های بزرگ آب معدنی به همراه داشته باشید. این روزها پمپ دستی آب برای گالن ها نیز به بازار آمده تا استفاده از آن ها در فضای باز برای شما ساده تر شود. در ادامه با توصیه های دیگر طب اسلامی درباره نوشیدن آب آشنا خواهید شد.

چرا باید آب را جرعه جرعه نوشید؟

طب اسلامی توصیه می کند که آب را در یک نفس ننوشید. این طب عقیده دارد که نوشیدن یک باره آب بدون اینکه میان هر جرعه نفس بگیرید، طبع معده را به سردی تغییر می دهد. معده با طبع سرد می تواند مشکلات بسیاری برای سلامت شما ایجاد کند.

ایستاده آب خوردن در طب اسلامی؛ حقیقت یا باور نادرست؟

یکی از مهم ترین توصیه هایی که طب اسلامی دارد، این است که هرگز ایستاده یا خوابیده آب ننوشید. بهترین حالت برای نوشیدن آب، حالت نشسته است. شما می توانید حتی در محیط کار و روی میز خود یک بطری آب آشامیدنی یک و نیم لیتری داشته باشید و در طول روز در حالی که پشت میز نشسته اید، از آن استفاده کنید. ایستاده آب خوردن باعث ایجاد ناراحتی در مری می شود.

بهترین حالت نوشیدن آب

به طور کلی طب اسلامی توصیه می کند که عادت های بد را در نوشیدن آب ترک کنید و با جدی گرفتن توصیه های طبی، زندگی سالم تری داشته باشید. یکی از نکاتی که باید آن را رعایت کنید، توجه به سلامت و کیفیت آب آشامیدنی است. ما در سورپرایز با عرضه آب باکیفیت و استاندارد، پاسخگوی این دغدغه شما هستیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره خرید می توانید با شماره  ۲۲۸۷۶۷۸۴-۰۲۱ تماس بگیرید.